Hemskt tråkigt, men vilket intressant fenomen! Först tänkte jag också effekt från hyvlingen, men det är osannolikt att det skulle bli exakta linjer tvärs över alla plankorna. Andra tanken är "golvreglarna". Vad finns det under plankorna, kan det vara så att de ligger på reglar just längs linjerna, och din höga fuktighet gjort att det är "fuktbryggor"/"köldbryggor" just längs linjerna och att detta på något sätt påverkat bets eller lack?

Funderar också på UV-teorin, du säger att linjerna inte går MOT fönstret, de är alltså parallella med fönstret? Har du en persienn kanske?

Redigerat:
Borde inte ha med ljus från fönstret att göra tycker jag, eventuella skuggor orsakade av persienner eller liknande borde ju röra sig över golvet under dagen och inte ligga på samma plats hela tiden.

Du skriver i ditt första inlägg att det tidigare var en tejpad matta på masonit, det är inte helt enkelt tejpklistret som har tagit sig igenom masoniten till trägolvet och reagerat med din ytbehandling?/fth

Alla ni som kommenterar, tänk på att där ränderna går är golvet som det skall vara. Det är utanför ränderna som golvet ändrats/gulnat.

fth skrev:
Du skriver i ditt första inlägg att det tidigare var en tejpad matta på masonit, det är inte helt enkelt tejpklistret som har tagit sig igenom masoniten till trägolvet och reagerat med din ytbehandling?/fth
Mattan var bara tejpad kring kanterna och i skarvarna - Inte i närheten av mina ränder.

det är inte heller i masonitskarvarna? ifall nått runnit ner någon gång i tiden...
tänkte först att du missat att slipa men det låter ju inte så heller...

rollade du golvet? ifall det är lite mer lack där du vänt med rollern.. verkar iof långsökt...
vet att om man vitbetsar och lackar med bona mega så kan golvet bli gult men om det blir jämnt gult eller inte vet jag inte

nino skrev:
det är inte heller i masonitskarvarna? ifall nått runnit ner någon gång i tiden...
tänkte först att du missat att slipa men det låter ju inte så heller...

rollade du golvet? ifall det är lite mer lack där du vänt med rollern.. verkar iof långsökt...
vet att om man vitbetsar och lackar med bona mega så kan golvet bli gult men om det blir jämnt gult eller inte vet jag inte
Rummet är litet och det var inte så många skarvar - Ränderna är inte mer än 5 cm emellan på sina ställen. Sjukt knepigt.
Penslade hela golvet, både lack och bets.

Passerade Duri's butik i Stockholm idag och dom var minst sagt förbryllade - Fick ett nummer till deras "tekniska" expert som skulle kunna svara på mina frågor bättre - Får helt enkelt återkomma med hans svar efter han sett mina bilder.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.