4 706 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
14mm eller 10mm askparkett
Vi ska renovera ytskikten på övervåningen i det nyinköpta huset, och vi hade tänkt oss askparkett på hela övervåningen. Vi funderar på dessa två.
Ask lackad 3-stav,Parkettgolv 10mm, click, kort, 2,03 m2/pkt a 169 kr/m2
Ask lackad 4-stav,Parkettgolv 14mm, click, 1,58m2/pkt a 189 kr/m2

Frågan är bara vad mervärdet med det dyrare av golven. Tips/köpråd?
Ask lackad 3-stav,Parkettgolv 10mm, click, kort, 2,03 m2/pkt a 169 kr/m2
Ask lackad 4-stav,Parkettgolv 14mm, click, 1,58m2/pkt a 189 kr/m2

Frågan är bara vad mervärdet med det dyrare av golven. Tips/köpråd?
Hej!
Bättre golv går nog inte att få för de pengarna! Jag har 44m2 av den 3-staviga sedan 2 år tillbaka. Knappt ett märke i golvet trots två barn som sliter hårt på det
. Personligen gillar jag 3-stav bättre, men det är ju en smaksak. Vet ej hur mycket slitskiktet skiljer mellan de två, men pga det låga inköpspriset kanske man aldrig kommer att slipa golvet? Jag har en del "kvist" i mitt golv, mer än på bilden, inget som stör mig, men bra att veta.
Jag skulle gissa att detta är någon 2-sortering av ett "finare" fabrikat" och är som sagt mycket nöjd!
Bättre golv går nog inte att få för de pengarna! Jag har 44m2 av den 3-staviga sedan 2 år tillbaka. Knappt ett märke i golvet trots två barn som sliter hårt på det
Jag skulle gissa att detta är någon 2-sortering av ett "finare" fabrikat" och är som sagt mycket nöjd!
Slipa golv kostar ju ca 200 kr kvadraten inklusive allt. Kan vara värt 20:- kr extra mer m2 för att ha den möjligheten, om nu 10mm-golvet inte är omslipbart. Det fanns en väldigt positiv recension på byxxmax på 4-stavsgolvet också. Jag tycker att de är lika snygga ungefär.
Var golvet besvärligt att lägga? Jag har läst på forumet att många tycker att deras golv är besvärliga att klicka ihop.
Var golvet besvärligt att lägga? Jag har läst på forumet att många tycker att deras golv är besvärliga att klicka ihop.
Jag har för mig att vi lade just byggmax askparkett i bostadsrätten som vi renoverade för ett antal år sedan och svärfar som är snickare tyckte det var riktigt snyggt och väldigt prisvärt. (Vi gillade också golvet och det går inte alls att jämföra med det tunnare och dyrare golv vi fick när vi byggde nytt, dvs. Byggmax mycket bättre) Men han påpekade att det var lite besvärligt att lägga, men har man bara rätta verktygen och är lite händig så är det nog inga problem.
Hej, har för mig att en golvläggare sa att det gick att slipa om det en gång. Ask är ju hårt så det tar nog ett tag innan det är dags...
Eftersom kostnaden för slipning överstiger priset på golvet plus att det dammar osv, tänkte jag att det är enklare att byta det!
Hade inga större problem med läggningen. Har bara lagt billiga klickgolv innan så jag har ju inget att jämföra med
Eftersom kostnaden för slipning överstiger priset på golvet plus att det dammar osv, tänkte jag att det är enklare att byta det!
Hade inga större problem med läggningen. Har bara lagt billiga klickgolv innan så jag har ju inget att jämföra med
Klicka här för att svara