Hej,

Söker råd i en golvklinkringsfråga.

Jag håller på med en källarrenovering där det när allt är klart kommer att finnas sex rum med klinkergolv i källaren. En "hall", en klädkammare/värmepumpsrum, en toalett, ett skafferi, en tvättstuga och ett arbetsrum.

På kort sikt så är det hallen, klädkammaren och toaletten som är mest akuta.

Av olika skäl (främst för att värmepumpen kom på plats långt före dom nya väggarna) så var jag tvungen att klinkra den "sockel" som pumpen skall stå på. Jag placerade även ut en golvbrunn som linjerar med klinkringen på sockeln. Om man kollar på bilden "före" så ser man hur det ser ut idag.

Nu är då frågan hur jag skall klinkra resten. Det snyggaste i VP-rummet är ju att man utgår ifrån hur det är lagt där och sedan låter andra rum följa efter. Det känns dock lite fel då VP-rummet knappast är ett rum som dörren kommer att stå öppen till.

Oavsett vilket så intalar jag mig att det är snyggt om fogarna linjerar vid dörröppningarna.

Sen går det jämt ut med klinker i hallen så det känns inte särkskilt snyggt att kapa i båda ändar av det rummet.

Så. Då har jag i princip två alternativ.

Alt 1: Hela klinker mot ytterväggarna i båda rummen och skärning mot innerväggen. Fördelen då blir att det blir mindre "knöl" vid golvbrunn och sockel (samt att det bör se snyggare ut). Att skärningen blir olika vid toadörren mot VP-rumsdörren är väl knappast ett problem. Eller?

Alt 2: Hela klinker mot innerväggen och skärning mot yttervägg. Snyggare vid tröskeln men fulare kring sockel och mot yttervägg (där skall det dock sitta hyllor så det lär inte synas.

Någon plattsättare eller estet som vill komma med synpunkter?

Som synes så har jag även tänkt mig en annan typ av förband än vad jag lagt under VP. Tycker det är snyggt (hade inte tid att tänka så mycket på det innann VP skulle på plats) men är inte "gift" med det så om någon har ett tips på ett annat förband som kanske är mer förlåtande för den typ av övergångar jag få så är jag öppen för förslag.

-h

• före.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • alt1.jpg
    Skapa konto
  • alt2.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
när flera rum ska "spåra" så brukar jag utgå från det rummet som används mest,
Där ser jag till att det blir bra bitar, sen får man mäta in dom andra rummen och justera om det behövs.
Oftast så brukar man justera bitar i dörrhålen.
Prova att undvika att få hela plattor mot någon vägg, om det inte är en vägg som du VET att står helt pararellt med dina linjer.
Att rita upp i dator och planera in fogar och passbitar är inget jag har försökt mig på... och tror inte det går eftersom väggar står lite snett, plattorna kan skilja i storlek, fogarna kan bli lite olika osv

Vissa tycker att man ska centrera så man får samma passbita på båda sidor, andra tycker man ska ha passbit på ena sidan...

Tips: spänn upp murarsnören 2-3cm ovanför golvet där dina fogar blir, då kan du mäta en extra gång så att ingen vägg drar iväg och du får en 1cm bit, eller använd en korslaser om du har.
½ stens förband tycker jag är snyggast på rektangulära plattor

Tack för tips.

Rita upp i dator är mest något jag gör för att få en känsla för hur det kan bli med olika mönster och läggningar. Dock så är dom gröna väggarna nymurade och hyfsat noggrant gjorda så det går nog rätt så bra att följa dom. Sen kommer jag att ha en klinkerrad som sockel också så några ytterligare millimeter kan jag ta upp på så sätt.

Men jag är med på vad du menar.

Så med din "modell" skulle det bli något i denna stil? (se bild nedan) Med den indelningen skulle det faktiskt kunna bli rätt så bra när man går in i arbetsrum och tvättstuga också (till vänster i bild).

-h

• alt4.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Har du trösklar på dörrarna så tror jag att det inte har så stor betydelse om mönstret inte passar ihop där. Då blir det snyggare att låta plattornas skärning se bra ut mot rummets väggar.

Dessutom tycker jag att du kan fundera på att ha olika läggning i de olika rummen om du vill. Jag ser inget egenvärde i att alla golv är lika i en källare. Bägge de föreslagna läggningarna är ju snygga.

Du kan ha rätt. Får fundera ett par varv till. Möjligt att jag i vp-rum och toa lägger som jag redan gjort under vp. Det är det mönster som idag används i dom klinkrade delarna av källaren (huset är byggt 59) så det är antagligen "rätt" byggnadsvårdsmässigt;)

Så här får det nog bli (nu med rätt fogfärg)

-h

• alt5.jpg
    Skapa konto
nja, i det rummet med värmepumpen, där hade jag inte lagt skärningen i ena sidan, gör det i båda sidorna, ist för en halv får du 2st 3/4 plattor. och om du bara ska ha en skärning, en halva så, så ha den inte vid dörren iaf...

Jag utgick ifrån andra väggen eftersom jag redan har lagt plattorna på den klack jag byggt för VPn (se början av tråden) och gärna vill att det linjerar där också. Dessutom blir det mindre pyssel runt golvbrunnen som också ligger på sin plats redan. Då det rummet inte kommer att öppnas särskilt ofta så är jag beredd att ta "smällen" av lite småful skärning vid dörren. Men tack för synpunkten;)

återkom gärna när det är klart, helst med bilder :)

So far so good. Fogning och montering av sockelplattor återstår

• photo.jpg
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.