Hejsan

Jag bor i lägenhet med bostadsrätt. Nu vill jag flytta golvbrunnen i badrummet ca 60 cm i samband med en ytskiktsrenovering. Eftersom det innebär ett ingrepp i bärande del av konstruktionen så måste det förstås göras på ett korrekt sätt. Avgörande för hur man måste göra är vilken typ bjälklaget är. Frågan är därför om det utan förstörande provning går att avgöra om ett betongbjälklag är massivt eller av håldäckstyp.

Bakgrundsinformation.

Bjälklaget är i betong och ca 22 cm tjockt. Mellan lägenhetsavskiljande väggar är det ca 5,5 m. Huset är byggt 1982. Det går inte att utröna på de ritningar jag hämtat på stadsbyggnadskontoret, huruvida bjälklaget är massivt eller av håldäckstyp.

Om bjälklaget är massivt kan det såvitt jag förstår antingen vara platsgjutet eller prefabricerade element som är så långa att de räcker mellan lägenhetsavskiljande väggar, som lagts bredvid varandra.

Om det är håldäcksbjälklag så är det prefabricerade element, drygt en meter breda och så långa att de räcker mellan lägenheterna, som sedan lagts bredvid varandra. Dessa element har dock urtag i deras inre i form av cylindriska hål som går längs med elementets längsriktning, som gör att de blir betydligt lättare än ett massivt bjälklag. Kvarvarande del av bjälklaget blir ungefär som en I-balk, betong över (som tar trycklaster), en smalare fläns (som tar skjuvkrafter) och nederdelen en kombination av betong och armering (som tar dragkrafter).

Den kritiska konstruktionen är håldäcksbjälklag. Att lägga in 60 cm ytterligare avloppsrör dia 75mm i ett massivt betonggolv kan inte vara kritiskt, speciellt nära en vägg där skjuvspänningarna i mitten av bjälklaget är låga. Det finns inget behov av att gå igenom armeringen på undersidan, och eventuell armering i övre delen av bjälklaget är mest för att minska risken för sprickor.

Men för ett håldäcksbjälklag är det annorlunda. Eftersom avloppsröret från den nya positionen skulle passera ett par väggar i ett håldäcksbjälklag, och de har högre skjuvspänningar i väggarna då det är mindre area som tar dessa spänningar, är det dumt att öppna sådana hål utan att veta vad man gör.

Grundfrågan är alltså hur jag kan avgöra vilken typ av bjälklag det är.

Anders

Kolla ritningar hos byggnadsnämnden.Men först måste du få godkänt från BR föreningen om du överhuvudtaget får lov att ändra på detta. Ditt ansvarsområde slutar vid ytskiktets baksida därefter är det föreningen och det innebär att föreningen skall godkänna.

drl skrev:
Hejsan

Den kritiska konstruktionen är håldäcksbjälklag. Att lägga in 60 cm ytterligare avloppsrör dia 75mm i ett massivt betonggolv kan inte vara kritiskt, speciellt nära en vägg där skjuvspänningarna i mitten av bjälklaget är låga. Det finns inget behov av att gå igenom armeringen på undersidan, och eventuell armering i övre delen av bjälklaget är mest för att minska risken för sprickor.

Anders
Prov borra några hål med 100mm mellanrum för att känna om du hittar några hålrum, men eftersom huset är så pass nytt borde det finnas konstruktions ritningar kvar hos föreningen eller kommunen.
Apropå överkantsarmeringen vid väggar så är den väldigt viktig då den tar upp dragkrafterna som uppstår vid upplaget av valvet.

Jag vill göra min hemläxa innan jag frågar föreningen. Tillstånd behövs men enligt paragraf 41 i normalstadgarna (som vi har) får de inte vägra att ge tillstånd för små ändringar:

Bostadsrättshavararen får inte utan styrelsens tillstånd i lägenheten utföra åtgärd som innefattar
  1. ingrepp i bärande konstruktion
  2. ändring av befintliga ledningar för avlopp, värme, gas, ventilation eller vatten, eller
  3. annan väsentlig förändring av lägenheten.
Styrelsen får inte vägra att medge tillstånd till en åtgärd som avses i första stycket om inte åtgärden är till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen.

Är en flytt av golvbrunnen 60 cm till påtaglig olägenhet för föreningen?

För att avgöra typen av bjälklag är förstås borra är ett alternativ. Har fått ut relationsritningar från byggnadsnämnden/stadsbyggnadskontoret och efter att ha tittat igenom denna (digitala) bunt så verkar informationen inte finnas där :(

Nuvarande golvbrunn är placerad ca 70 cm från en lägenhetsskiljande vägg. Min önskan är att den nya blir på ungefär samma avstånd från väggen. Och här kan väl inte dragspänningar i överkant pga infästning i väggen vara så stora? Om armering i överkant finns och behöver kapas för att få dit ett avloppsrör, är det då meningsfullt att bila upp lite mer och ersätta den kapade armeringen genom ingjutning av ny armering?

Nej du behöver inte bila mer utan bara borra in i båda sidor av valvet och injektera fast armeringsjärn.

Det låter ju smartare förstås. Hur långt behöver jag borra?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.