nino skrev:
jag tänke närmast på limfog i furu som vitmålas, som omfattning i dörrhålet, och en ekplatta på golvet

Ok, ja det kan bli snyggt. Du skrev något om ekplattan också, därför trodde jag det var det du menade.

Beroende på huset/lägenhetens stil, så kan man sätta foder runt om på vardera sidan och fräsa in speglar också ;-)

Kreativiteten flödar, det är härligt att se :)

Jag får ta och tacka för alla tips, från att ha funderat på att lägga helt nytt golv så blir det nog att antingen försöka få tag på ett par stavar från ett gammalt golv, alternativt köpa nya och sedan slipa golven. Har funderat länge på att slipa dom och nu får jag ju en ypperlig anledning att göra det :)

B
1.Så här hade jag gjort. En Ekbräda som du lägger över bägge golvytorna den behöver inte vara tjockare än 8mm. Finns borr och "pluggborr" på Jula eller Biltema så du kan borra hål i "tröskel" ej genomgående, skruva fast tröskel och sen slå i nya plugg som döljer skruvhålen.
1: Försöker ladda upp en bild här vet inte om de funkar "Nybörjare":blushing:
Ektröskel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2. Annars kan du göra så att du bygger en omfattning med ganska "grova höga" sockelbottnar som täcker "hålen i golvet"
Nytt bildexperimentd^_^b (tror det funkar)
Hall-golv.jpg
Skapa konto

3. Sen har jag gjort så här upptill för att passa med det som jag kallar "grova höga sockelbottnar::rolleyes:
hall-stuckatur.jpg
Skapa konto

Det som sitter här är helt engelt gipsstuckatur som jag skruvat o limmat upp för att det ska se ut som om dom "håller upp" det som är ovanför alltså överdelen på karmen
OK provar o skickar in Vet inte om bilderna är med

B
"Gött" Bilderna va med Då vet man hur man gör de med d^_^b:wow:

BGB skrev:
"Gött" Bilderna va med Då vet man hur man gör de med d^_^b:wow:
Var har du fått tag på dessa något ovanliga (?) gipsstuckaturer?

@BGD: Tack för förslagen. Den tröskeln du har på första bilden är ett av alternativen jag överväger, dock så vill jag helst undvika en tröskel. Ska försöka få tag på begagnade stavar eller köpa nya och ersätta de som är där nu. Tröskel får bli plan B.

Lägger in en ytterligare fråga om dörrportalen. Jag funderar nu på hur jag ska göra med golvsocklarna, om jag ska avsluta dom vid hörnen eller dra det runt öppningen? Vet inte riktigt hur jag ska få till ett snyggt avslut vid hörnen så därför lutar det åt att jag drar socklarna hela vägen. Rätt eller fel?

Dessutom, vet någon vart jag kan få tag på golvsocklar som är 15x69 mm i Göteborgsområdet? Har letat febrilt men ännu inte lyckats.

Hela vägen runt.

Kolla på dom riktiga bygghandlarna, Kungälvs Trä t.ex. eller ABI Trä som har ett stort sortiment eller tom. tillverkar lister enligt ritning/önskemål.

Var på ABI Trä idag och de hade "bara" 12x69, missade dock att fråga om möjlighet att tillverka. Ska höra med Kungälvs Trä imorgon. Alternativ så använder jag 12mm, får bara lägga en lite bredare fog med latex sen ;)

Lägg en 3mm list, mdf- eller masonitskiva bakom 12mm listen. Putsar du lite så syns inte det sen när du målat.

Till hålen i tröskeln kan det fungera men ledspottar infällda i golvet, kan bli bra effekt då de lyser uppåt.
Det finns ju de spottar som tål gångbelastning.

BGB: Du har inte möjlighet att länka till de där pluggen du nämner i alternativ 1? Har lite svårt att hitta dom..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.