Tänkte se om någon har en bra idé..

I december 2010 så fick vi en ny heltäckningsmatta i trappan och hallen på andra våning i huset. Efter cirka en vecka började den se ganska dålig ut, med skarvar från undergolvet synliga överallt; dessutom såg trappstegen väldigt ojämna ut. Firman som lade in mattan sade att de vill vänta "någon månad" för att se om det rättar till sig. Som väntat skedde detta inte. De kom ut och inspekterade, sade att "mja, du ska ju inte räkna med att det ska se ut som en jäkla spegel". Slutade med att jag fick ut tillverkaren av mattan, tillverkaren av limmet, och en av ägarna till golvfirman; tillsammans konstaterades det att undergolvet ej var i tillräckligt bra skick för att lägga ny matta på och det orsakade problemet. När jag beställde mattan och installationen så hade jag sagt till golvfirman att när de river ut den gamla mattan så får de bedöma om underlaget är i gott skick eller behöver göras om; skulle det vara ett problem så betalar jag för nytt underlag. Så, de gav sig till slut och rev ut mattan, lade nytt undergolv, slipade trappstegen och fixade en ny matta.

Här börjar nuvarande problem. :( Antingen beställde de för lite eller så blev mattan skadad i transport (beror på vem man frågar). Så det räckte till hallen och hela trappan förutom sista steget. De sade att det är inga problem, vi beställer en bit till och kommer ut om ett par veckor och fixar det. OK, tänkte jag, och gjorde färdigt installationen av lister/foder i hallen nu när mattan var "klar".

Ett par veckor senare ringer de och säger "ja, detta får ju inte hända, men mattan är slut....". Inte bara slut i lager, utan den tillverkas inte längre. Finns inte en kvadratmeter kvar i världen (och jag har själv jagat runt i halva Europa nu...). Så de föreslår att mattläggaren tar "ett par bitar" och pusslar ihop det sista steget. Jag säger att det är ok men vi får se om det blir bra. Tja, kommer hem och det ser fint ut. En vecka senare börjar skarvarna synas, och det är FEM olika bitar matta de lagt ser vi.

Så nu står vi här ett halvår senare med matta nummer två och ett ej komplett sista steg.

Och jag undrar vad fasen jag ska be de göra nu. Antingen:

1) Be de riva ut mattan IGEN och installera ny. Då antar jag att alla mina nya socklar måste bort så mattan kan läggas under dem. Sen vetifasen om jag litar på att de kommer att göra det rätt denna gången heller. :rolleyes:

2) Be att få pengarna för allt tillbaka och lösa det på annat sätt.

Om det blir bråk och jag måste dra in ARN, vad kommer de sannolikt att rekommendera? Misstänker att de kommer att be golvfirman göra om det igen, men då blir det ytterligare ett par dagar av folk som trampar runt och skitar ner mitt hus, för att inte nämna att jag har noll förtroende för att de kommer att göra det rätt en tredje gång.

Säg vilken matta det är till att börja med, det måste finnas nig matta till ett trappsteg kvar någontans. Om inte annat på prover från återförsäljarna.

Om inte så är det inte mer än rätt att dom lägger in en annan matta åt dig, givetvis kostnadsfritt. Helt och hållet deras ansvar att det finna nog med material.

Det är Ege:

http://www.sbgolv.se/golv/textilgolv/ege_epoca_home_grey_beige (trodde detta stället hade mattan, men det är bara beställningsvara och som sagt finns inte längre)

Jag har själv kontaktat 15-20 ställen i Europa i hopp om att finna denna, men inte ett enda har det. Tyvärr är proverna inte tillräckligt stora för att göra ett helt trappsteg (ca 120cm brett) så även om vi fick tag på sådana skulle det inte bli märkbart bättre än vad det är.

Det som riktigt suger är att även om de lägger om allt så måste socklarna göras om osv, och jag har svårt att tro att de kommer att vara lika petiga med resultatet som jag varit där. :(

Sen efter detta äventyret är det dags att börja med reklamation av köksgolvet (från annan golvläggare) där inte bara alla undergolvsskarvar syns utan hela skiten är bubblig och ojämn. Forbo plastmatta på Forbo Quickfit underlag som ska vara perfekt; Forbo själva tror golvläggaren slaskade på för mycket lim efter de sett kort på eländet.

Ska det vara så jobbigt att få lite golv lagt? Lade massivt ekgolv (50 kvadrat) själv i vårat förra hus och visst var det en hel del jobb och mycket pillande för att få det snyggt, men det är ju inte nån jäkla raketvetenskap direkt.

Redigerat:
Håll inne med betalningen om du inte är nöjd och ta reda på om du kan få rätt i saken.

Det bästa är att ta diskussionen med firman i första hand. är det en "riktig" firma så brukar man tillsammans komma på en lösning som gynnar båda parter.

Det där med pusslandet får du nog köpa eftersom du verkar vara din idé.

Fliken

Fliken skrev:
Det där med pusslandet får du nog köpa eftersom du verkar vara din idé.

Fliken
Det var väl ändå deras ide, för att lösa situationen?

Tråkigt att sånt här händer när man betalar dyra pengar...

Oj. Jag får skylla på klockan :cool: är mycket?

Skulle läst på bättre

d^_^b

Japp, pusslandet var deras något desperata försök att lösa detta, de sade att "vi får prova det iallafall". Det såg fint ut ett litet tag men sen började skarvarna bli lite ojämna och nu ser det för jäkligt ut. Det trista är ju att vi kommer nu aldrig att få det vi ville ha, utan får någon annan nödlösning eller lite pengar som plåster på såren.

Tänkte bara uppdatera, efter många om och men kom de och rev ut och lade ny matta IGEN. Det ser nästan helt OK ut, dock finns det luftbubblor och ojämnheter på trappstegen pga att de slarvat med att skrapa bort resterna från den gamla mattan.

Fy f-n vad svårt det är att hitta kompetent folk.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.