Håller på och planerar för en start av ombyggnad på övervåningen hemma och funderar då vad jag skall ha för golv.
Skulle gärna vilja ha stavparkett, men då måste jag iofs gjuta innan, sen så kom jag att tänka på mosikparkett som är som stavparkett fast i större prefabbade delar.

Vart jag än läser så skall man inte ha högre värme än 27grader om man har golvvärme. Då jag har golvvärme på bottenvåningen idag och har tvingats till en framledningstemperatur på 37grader (stort rum och långa avstånd) så skulle det innbära att jag måste även ha det till övervåningen.

Klarar golven av 37grader, eller finns det andra golv som är bättre? (vill ha solida trägolv)

Varför skall du gjuta på övervåningen? Framledniningstemp är inte detsamma som går ut till respektive rum. Läs på i någon tillverkares manualer innan du börjar och be dem sedan projektera din golvvärme. Glöm inte att berätta vad du redan har i huset så allt blir rätt.

Har ett gammalt hus som läcker en del värme, så under vintern så kommer framledningstemperaturen i stort sett gå rakt ut på första delen av golvet. sen efter det så kommer ju självklart vattnet kylas ner.
Anledningen att jag har tänkt att gjuta är väl egentligen för att få ett så stumt underlag som möjligt och att inte få värmerören så långt ner i golvet. annars så får jag ha gles där värmerören ligger, sedan gips (2lager??) och sedan golv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.