Hej allihop. Fick för en tid sen hjälp att lägga in ett parkettgolv. Ljust och fräsch ekparket från Bjoorns. Dock blev det lite fult kring trösklarna då dom var lägre än golvet på sina ställen... Men då fick jag den briljanta iden att dra upp dom och tillverka egna. Lite högre än dom gamla och det blev fint. Men helt uppe i mig själv glömde jag bort att parkettgolv ska ha lite svängrum för att kunna växa i olika temperaturer och luftfuktighet...:blushing:

Det handlar framför allt om en tröskel som jag lagt mellan två rum (som har samma parkettgolv) där det bara finns 1-3 millimiter svängrum runt tröskeln (1 milimiter på det tunnaste stället och 3 på det tjockaste). Jag har redan rådfrågat ett par glada amatörer som säger att jag inte ska oroa mig, men jag tänkte ändå fråga här om nån med expertis eller erfarenhet vill uttala sig?!:thumbup::thumbdown:

Golvet har alltså "svängrum/yta att växa i" på alla andra håll i rummen under listerna. Det är bara runt själva tröskeln det är tajt och parketskivorna ligger på bredsidan mot trösklarna om det har något betydelse. Tröskeln sitter som sten nu (borrad och limmad) Det skulle nog handla om att riva upp en golvskiva och såga till (plus golvlisten runt om för att få upp golvbiten..) Det ena golvet är en liten hall på 5,2 kvm och det andra ett sovrum (med avsmalnad hall) på ca 15,5 kvm - SE BIFOGADE BILDER!

Oehört tacksam för svar!
//MVH RICKARD:rolleyes:

• sovrum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • hallen.jpg
    Skapa konto
  • närbild tröskel.JPG
    Skapa konto
  • totalbild.jpg
    Skapa konto
Hej,

Jag hade ställt in cirkelsågen på samma sågdjup som höjden på golvet, eller tagit multicuttern, och sågat en skåra vid tröskeln och sedan köpt en tunn list i metall och satt mellan tröskel och golv.

Hej tack för svaret! Menar du att jag då slipper dra upp golvbiten? (nybörjare..)Tänkte sätta en mässing list på den sidan av tröskeln som vetter mot det största rummet men inte i den lilla hallen. Tror du att det är lugnt på den sidan? Det golvet är ca 1,5 m brett...
Finns dom verktygen så små att dom når ut så nära väggen utan att det tar emot så att säga?
Om du tittar på bild 2.
MVH
RICKARD

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.