Hej!
Jag håller på med bygge av ett nytt badrum i ett 70-tals hus. Nu undergolvet är klart, men Jag blev helt förvirrat av rekommendationer och anvisningar gällande anslutningen mellan golv och vägg. Så är det:
Gamla väggreglar stod på gammalt golv. Jag har rivit ner gammla golvet men en liten bit av det blev kvar hängande under reglar (se bilder). Jag har sänkt gamla bjälkar så att nya golvet ska komma på ungefär samma nivå med tanke på flyttspackling, osv. Jag har laggt nya bjälkar för att minska cc till 300. Sen monterade jag nya golvskivor på bjälkarna. Jag försökte följa då anvisningarna och lämna 1 cm avstånd mot alla väggar.
1. Det hela med avståndet låter tveksamt då jag planerar flyttspackla ovanpå. Då kan inte spånskivorna röra på sig utan att separeras från spacklet, eller?
2. På innerväggar ser det ut som på bild 2. Nya golvet hamnade under rester av gammla, men på vissa ställe finns det håll. Som sagt, så tänkte jag flyttspackla. Ska jag då sätta väggskivor innan eller efter flyttspacklingen? Om jag sätter de efter, ska de anslutas till golvet eller ska rörelsefog lämnas?
3. På innersidan av ytterväggar ser det ut som på bild 1. Där tänkte jag tillagsisolera genom att sätta ett nytt regelverk 45x70. Vad ska jag göra med den blivande liggande regel då? Ska jag skruva och limma den fast till golvet (då kan det inte röra på sig vid kanterna) eller låta de vila på golvet? Om golvet kommer då att röra sig vid kanterna, blir det inte större problem med tätskiktet? Och nu också med tanke på flyttspacklingen...
För att upprepa frågor:
* Sätta väggskivor innan eller efter flyttspackling? rörelsefog?
* Fästa liggande regel på golvet eller låta den vila?
Tack för svar på förhand!