12 920 läst ·
20 svar
13k läst
20 svar
Klinkers i trätrappa - Inne ??
Sida 1 av 2
Hej,
Jag funderar på att lägga klinkers i en trätrappa inomhus.
Vad tror ni om detta? Kan detta fungera?
Antar att isåfall måste jag ha en mjukfog i ytterkant om trappsteget rör på sig lite när man går i trappan.
Tacksam för alla synpunkter
// Schytten
Jag funderar på att lägga klinkers i en trätrappa inomhus.
Vad tror ni om detta? Kan detta fungera?
Antar att isåfall måste jag ha en mjukfog i ytterkant om trappsteget rör på sig lite när man går i trappan.
Tacksam för alla synpunkter
// Schytten
Det skulle fungera att limma och tätspika masonit med dyckert på stegen. Har lagt ett mindre klinkergolv i en hall med råspont på detta sättet och det fungerade i 20år innan det blev utbytt, förutsätter att inte underlaget sviktar vilket gamla trappsteg kan göra för då spricker fogen och även plattan.
Nackdelen är om du ångrar dig för det är ett härligt jobb att få bort underlaget......
Finns bättre ytmaterial för en trapp att välja på.
Nackdelen är om du ångrar dig för det är ett härligt jobb att få bort underlaget......
Finns bättre ytmaterial för en trapp att välja på.
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Kan bara hålla med Stefan...
Masonite som underlag är inte ok för klinker.
I så fall limmad golvgips, men att göra detta på trappsteg hade jag ändå aldrig gett mig på.
Precis som Stefan skriver så är där rent för många faktorer som talar att det fungerar och blir bra.
Masonite som underlag är inte ok för klinker.
I så fall limmad golvgips, men att göra detta på trappsteg hade jag ändå aldrig gett mig på.
Precis som Stefan skriver så är där rent för många faktorer som talar att det fungerar och blir bra.
Inte Ok, utifrån vad? Har ju haft det enligt tidigare inlägg utan att plattor spruckit eller släppt och inga problem med fogar under mera än 20år och i en hall där man dessutom drog in en del fukt. Och det krävdes en kraftig bilmaskin för att få bort det.Stefan N skrev:
Allt är ju beroende av underlaget som man sätter masoniten på. När jag gjorde detta var det på rekommendation av en golvfirma. Man satte klinkersen i en färdigblandat sättbruk om jag nu minns rätt, så det är kanske beroende av vilket sättmassa/lim som används.
Redigerat:
Massonit funkat utmärkt att lägga klinkers på. Förra ägaren hade lagt klinkers på massonit i entrén och det var inte helt lätt att få bort det. Kan det vara någon sorts primer innan...? Massoniten var både limmad och tätspikad med dyckert, direkt på plankgolv.
Fast jag skulle inte lägga det i en trapp, då tror jag inte att det fungerar.
Fast jag skulle inte lägga det i en trapp, då tror jag inte att det fungerar.
Jag har lagt klinkers på trappa med goda resultat, använde en speciell fix för trä mot klinkers, kommer tyvärr inte ihåg namnet hur jag än tänker efter. Hårdfogade därefter som vanligt. Allt håller än nu nästan 6 år senare. Det enda som lossnade en gång var avrundningsläppen som stack ut, det lossnade ca halvår efter att ha lagt klinkers, men det löstes med PL400. 6 år är visserligen kort tid men det är en trappa vid entrén, d.v.s. hårt utsatt läge. Är bara trappan stadig och inte sviktar i sättstegen så ska det funka.
Men en fråga, hur breda är sättstegen? Du kanske kan skaffa riktigt stora klinkers för att slippa foga mellan? Finns ju 60x120 cm om man har råd
Men en fråga, hur breda är sättstegen? Du kanske kan skaffa riktigt stora klinkers för att slippa foga mellan? Finns ju 60x120 cm om man har råd
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Man KAN göra i princip vad som helst här i världen men nu pratar vi om vad som anses fackmässigt eller inte och då är det INTE OK att sätt klinker på trabaserat underlag...
Trä är ett levande material och eftersom det rör sig så kan det spricka och släppa och därför anser man att man inte ska sätta plattor på sådant underlag...
Sen att vissa av er har gjort det ändå och det i vissa fall fungerar är ju bra för er men det är fortfarande inte ok.
Trä är ett levande material och eftersom det rör sig så kan det spricka och släppa och därför anser man att man inte ska sätta plattor på sådant underlag...
Sen att vissa av er har gjort det ändå och det i vissa fall fungerar är ju bra för er men det är fortfarande inte ok.
Jo det har du rätt i, hade inte gjort det om det inte varit så att golvet på nedre och övre nivån helkaklades, det var dessutom bara 3 steg så det såg skumt ut om det inte kaklades. Det var alltså enda sättet att få kontinuerlig känsla.
Funderade länge på att gipsa sättstegen men körde tillslut utan gips och tänkte att om de släpper så får jag göra om med gips då det ändå är bara 3 raka steg= nån timmes arbete.
Så ja det beror på, om det är trappor till nästa våning så är det för TS bättre att välja något annat material då man inte har referens för ögat och inte har någon enhetlighet att ta hänsyn till.
Funderade länge på att gipsa sättstegen men körde tillslut utan gips och tänkte att om de släpper så får jag göra om med gips då det ändå är bara 3 raka steg= nån timmes arbete.
Så ja det beror på, om det är trappor till nästa våning så är det för TS bättre att välja något annat material då man inte har referens för ögat och inte har någon enhetlighet att ta hänsyn till.
Om jag får vrida lite på saken. Ett företag/hantverkare kan inte göra avsteg från "vissa" rekommendationer då det inte anses som "fackmässigt". Däremot så finns det många andra sätt att lösa en konstruktion och som fungerar i praktiken, men inte definieras som "fackmässigt". Skulle man kunna uttrycka det så?Paul-Staffanstorp skrev:
Trä kallas ofta levande material, men det finns många material som består av träprodukter men med andra tillsatser och tillverkningsmetoder som gör det i princip formfast.
För att då återgå till TS trappa. Vill man verkligen ha klinkers i en trappa (jag är tveksam till denna lösning dock) så måste man troligtvis hålla ned bygghöjden då klinkers och ett skivmaterial bygger på höjden.
Att använda en heltäckande masonitskiva, om underlaget är tillräckligt stabilt, ger en yta utan skarvar. Genom att tillföra lim och hellimma undersidan samt tätspikat får man en konstruktion som blir formstabil, även om plansteget är i massivt trä. Kanterna mot vangstycke och sättsteg måste dock kunna ha en viss flexibilitet, dvs ingen fog eller mjukfog.
Det borde vi trots allt kunna enas om, även om man som hantverkare skulle vara förhindrad att göra ett sådant uppdrag åt en kund.
Redigerat:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Typ så ja... 
Precis som att Martin Timell skruvar 6mm renoveringsgips på trägolvet och sen klinker på detta.
ALLT är fackmässigt felaktigt i detta utförande men det kan ju kanske hålla...
Edit:
Ska man använda gips ska det ju vara GOLVGIPS och den ska LIMMAS...inte skruvas.
Precis som att Martin Timell skruvar 6mm renoveringsgips på trägolvet och sen klinker på detta.
ALLT är fackmässigt felaktigt i detta utförande men det kan ju kanske hålla...
Edit:
Ska man använda gips ska det ju vara GOLVGIPS och den ska LIMMAS...inte skruvas.
Får jag vara lite petigPaul-Staffanstorp skrev: