Byggahus.se

Hur slipar man ett furugolv?

1. pipewelder
    Medlem · 506 inlägg
    100-årigt furugolv återmonterat i nytt hus. Plankorna var lackade och nu vill vi slipa bort lacken. Har kört med en golvslipmaskin i två dagar, i ett rum, men får inte bort all lack. Saken är den att plankorna är liksom rundade på mitten och därför måste man kommer ner ca 4-5 mm för att all lack närmast sponten ska försvinna.

Efter att ha kört i två dagar inser man att det kommer ta ytterligare några veckor och ett hundratal slippapper för att uppnå önskat resultat. Därför tror jag att det finns andra verktyg/maskiner som kanske kan hyvla bort träet mer effektivt, för att sedan när det väl är jämn nivå, gå över med en slipmaskin.

En vädjan till er kunnig i ämnet att tipsa om hur vi ska lösa detta, vilken maskin man kan använda etc. Jag bifogar några bilder på golvet och slipmaskinen :(

2. K
    Medlem · Västernorrland · 2 592 inlägg

Kurtivan

Medlem
    Jag hyrde en rejäl golvslipningsmaskin och körde med 40 och 60 papper först diagonalt tllls den konvexa ytan forsvunnit och sedan med finare papper längs med golvbrädorna.

3. pipewelder
    Medlem · 506 inlägg
    På bilderna ser man resultatet av två dagars körning med den maskinen. Slippapper nr 36. Finns det verkligen inte något annat sätt, det kommer ju ta veckor...

4. Elkludde
    Medlem · Halland · 2 257 inlägg

Elkludde

Medlem
    Eftersom dom har varit lösa hade det gått att hyvla dom,utan spik förstås,nu är det nog bara att köra på med slipen

5. K
    Medlem · Västernorrland · 2 592 inlägg

Kurtivan

Medlem
    Lite märkligt att det inte avverkar bättre? Fastnar lacken i slippappret? Isåfall, smeta på margarin på golvet innan du kör.

6. PNO
    Medlem · Roslagen · 1 491 inlägg

PNO

Medlem
    Den lacken (eller vad det nu är) de körde med på tidiga 1900-talet sätter igen slippappren totalt. Jag har skrapat de golv i mitt hus som har haft kvar gammal lack med färgskrapa innan slipning.

Jag körde med en likadan slipmaskin som du har på bilderna ocm mellan tummen och pekfingret räckte ett 40-papper till att grovslipa golvet i ett rum på sådär 15-20kvm när jag slipade om mina golv. Med nytt 40-papper och trärent golv får man passa sig noga så man inte slipar stora gropar. Alltså inget problem att ta ner en planka flera mm.

Målaren jag hyrde maskinen av tipsade annars om att lösa upp den gamla lacken med lösningsmedel innan slipning. Inget jag ville testa dock...

Redigerat 29 jan 2012 20:05
  7. pipewelder
    Medlem · 506 inlägg
    Många svar, det tackar jag för :)

Jodå, lacken sätter igen slippappret väldigt fort. Är du seriös med att smeta margarin, för det låter inte klokt måste jag säga, haha. Angående att skrapa bort lacken för slipning är också ett sätt som jag läst mig till att några har gjort, det är säkert ett slitsamt jobb men kanske det är att föredra än att "bränna på" med slippapper som sätts igen av lacken på nolltid. Tål att utvärderas i alla fall.

8. larsbj
    Byggnadsvårdare · Värmland · 3 237 inlägg

larsbj

Byggnadsvårdare
    Någonting måste va fel ,grovslipningen i ett tio kvadrat rum bör gå på 2-4 timmar.

Slipar du diagonalt över brädorna?

Försök få tag i korn 24 slipband dom har betydligt bättre avverkning

Stryk lacknafta på golvet ca 10 min innan du ska slipa detta är inte för att lösa upp lacken utan för att det inte ska lägga igen pappret.

9. S
    Medlem · Umeå · 112 inlägg

svebbe

Medlem
    Ser ut som golven är fernissade. Har själv slipat ett sånt golv och som du säger så fastnar lacken direkt i slippappret. Det som hjälper mot det är matolja på golvet. Går säkert jättebra med margarin också, låter jätte knäppt men det fungerar. Provade även skrapa med en färgskrapa och det tog bättre än slippappret. Så om du har orken så tycker jag du ska ta det värsta med skrapa och sen slipa.

10. pipewelder
    Medlem · 506 inlägg
    Nu har jag fått flera uppslag och vid nästa hyrtillfälle kommer vi använda korn 16 samt använda någon sorts fett, alternativt lacknafta. Har från annat håll också fått höra att kokosfett är bra att använda. Verkar det inte bita med dessa konster så får man nog ställa sig på knä (aj aj) och skrapa.

Tack för alla svar, jag kan komplettera med någon bild efter slipning :)

11. 1337
    Medlem · Blekinge · 582 inlägg

1337

Medlem
    När det är papper som sätts igen så är det grovt papper (finns ned till korn 8) och så låga varvtal som möjligt som gäller. Alternativt lackfräs, men där kan man verkligen förstöra ett golv om man inte passar sig.

12. pipewelder
    Medlem · 506 inlägg
    Det blev helt okej. Använde grövre papper i kombination med fett :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.