Hej!

Har i kök och hall spontat undergolv och i dagsläget laminatgolv på det. Nu ska köket renoveras och allt ska blåsas ut, har i dagläget lite knarr i undergolvet som jag vill bli av med. Jag har också en lite högre i golvnivå i badrummet efter renovering där med gjutning av platta för golvvärme osv.

Min fundering är alltså om jag kan lägga golvspån på spontant golv, om jag skruvlimmar det, blir det då tyst? Eller kan man använda ngn annan skiva eller är det bara att bita i det sura äpplet och riva upp golvet totalt för att få ett knarrfritt golv?

Blir troligtvis ett linoleumgolv ovanpå golvspånet.

Det beror nog lite på hur det knarrar idag om man säger så. Är det mellan brädorna så kan det åtgärdas med golvspån, men är det tex bjäklag eller tryck mot tex väggar så blir det svårare att åtgärda.
Ett golvspån av "normal dimension" är väldigt hårt och stumt, så det hanterar ju glapp och knarr mellan brädorna.

Jag har som (dålig?) referens golvspån mot frigolit i källaren, och det knarrar lite där mellan vägg och frigolit, om man hoppar lite på golvet.

Identifiera vad det knarrar och skruva ner dom plankorna stumt mot golvregeln. Om det knarrar mot vägg kanske det går att såga bort 15 mm mha en sänksåg.

Om du verkligen vill bli av med knarret så är nog det bästa att riva. Blir ju värre att göra något åt senare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.