Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Hur få slitstarkt plant garagegolv? Akut

1. D
    Medlem · stockholm · 184 inlägg

DrKassler

Medlem
    Hej!
    Vi har en gjuten platta i vårt garage som dessvärre inte blev helt plan.
    Jag tänkte direkt att vi flytspacklar med vanligt fiberarmerat spackel men det verkar allt annat än bra.
    Jag vill ha ett målat golv, absolut inte klinkers och jag kommer mecka mycket i garaget. Dvs domkraft, pallbockar, tappade verktyg osv.
    Vanligt fiberarmerat flytspackel verkar inte alls bli tillrcäkligt starkt även om det ruggas och sen målas med ex. biltemas 2-k epoxifärg.
    Så, vad ska vi göra?
    Ardex K301 verkar vara ett flytspackel som är ok för garagegolv, målat med epoxifärg. Har jag förstått rätt?

325 kr/säck ger ca 16000:- i flytspackel till mina 50m2, mot 10'000 kr som jag räknat med om jag köpt kiilto fiberarmerat vanligt flytspackel.
    Finns det inget sätt att göra det här för vettiga pengar???

Förr pratade man om "slipsats", vad är det? Kan vi gjuta en tunn kaka med något uppe på som sen glättas för att bli plant och hårt?

Mvh
    /C

2. D

DrKassler

Medlem
    Är det ett alternativ att slipa ner golvet? Och hur är det med vanligt golvspackel, blir det hårdare än flytspackel?

3. Stefan N
    Verktygstokig · Stockholm Täby · 11 268 inlägg

Stefan NPremiumikon: Hand

Verktygstokig
    Finns speciellt starkt industriflytspackel som tål att köras truckar och sånt på.

4. larsbj
    Byggnadsvårdare · Värmland · 3 259 inlägg

larsbj

Byggnadsvårdare
    Det går bra att gör en slipsats ,bör vara min 3 cm tjock. Prima golvet med vidhäftare alt cementvatten före. Och glätta sedan med glättningsmaskin.
    Man brukar göra slipsatsen av gjutgrus 0-8 och cement, lite mer cement än i vanlig betong.
    Det blir betydligt billigare matrealet kostar kanske 3000:- alternatvivt 5000:- om du beställer färdigblandat , det är lättare att göra fin yta om du köper färdigt då allt är blandat i samma sats

5. D

DrKassler

Medlem
    Ok, låter som ett möjligt alternativ. Förutom tjockleken då, tre cm på lägsta stället innebär att det blir väldigt konstigt med garagedörrarna osv. Får fundera vidare... Ardex K310 som jag skrev är industriflyt och fungerar men det är så dyyyrt... :(

6. nino
    Renoverare · Dalarna · 13 239 inlägg

nino

Renoverare
    Ardex K80 då? kan du använda utan att måla (tror jag)
    http://ardex.se/Product.aspx?p_id=10468

Stämmer verkligen priset på K301? verkar lite för billigt...

Finns även K301Mix den är lite billigare, några kr/ kilot mindre i pris

7. D

DrKassler

Medlem
    Det blev tillslut så, efter mycket googlande, att vi låtit handspackla golvet med Weber lagningsbruk. Om jag förstått rätt innehåller detta mer cement än vanligt golvspackel och därför är det bättre lämpat som garagegolv. Det tål vatten, dubbdäck osv. Materialkostnad 1500:- men en del timmar på hantverkarna. Betalar dock hellre dom för att jobba än Ardex för svindyrt industriflyt... :)

Återstår att se om det fungerar med golvvärme, men jag har inte fått några indikationer på att detta ska vara ett problem.

Mvh
    /DrK

8. oleg
    Medlem · västragötaland · 137 inlägg

oleg

Medlem
  9. D

DrKassler

Medlem
    Hej! Vi har redan slipat ner de värsta topparna med en golvslip med diamantskiva. 1mm slitage på skivan kostade 1500:- + maskinhyran. Vi slipade ner 5 mm ungefär av de 20mm som egentligen skulle krävas för ett helt slätt golv och detta slet ca 2mm på skivan.

10. D

DrKassler

Medlem
    ska tillägga att det var 5 mm på de 10 m2 som var högst som slet så mycket på skivan. Att slipa ca 40m2 av tillgängliga 50m2 med mellan 1-20mm skulle kosta ohemult med pengar i skivslitage...

11. N
    Medlem · stockholm · 3 434 inlägg

Noseone

Medlem
    Akut är ju en definitionsfråga. Trodde du kanske fastnat i betongen eller nått.....

12. nino
    Renoverare · Dalarna · 13 239 inlägg

nino

Renoverare
    svindyrt och svindyrt... är det akut och ska bli riktigt bra så kostar det pengar

Hoppas att din spackling funkar

13. oleg
    Medlem · västragötaland · 137 inlägg

oleg

Medlem
Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.