Byggahus.se

Industriparkett?

1. A
    Medlem Nivå 1
    Hej! Jag ska lägga in nytt golv och läste idag om "industriparkett". Jag undrar vad som skiljer denna parkett från vanlig!Tacksam för svar! Mvh.

2. Immobil
    Medlem · Nivå 16

Re: Industriparkett?

Den är tjockare och av bättre kvalité än vanlig. Den används ju i kommersiella och allmänna lokaliteter. ;)

Hittade denna beskrivning på norska:
    HØYKANTPARKETT (INDUSTRIPARKETT):
    Små lameller 8 x 23 x 160 mm satt på høykant. Sett ovenfra og bortover gulvet ser man striper i bredde 160 mm, bestående av lameller stående på høykant. Dermed får man et kraftig gulv i tykkelse 23 mm.
    Et gulv av høykantparkett har et eget utseende, og er ikke så ømfintlig for skraper og sår som en vanlig parkett.

Blev du klokare? ??? ;)

3. A
    Medlem Nivå 1

Lite=) Nu ska jag ta reda på var man kan hitta sådana golv! Tack för svar!

4. C
    Medlem Nivå 3

Även de "vanliga" (Pergo, Alloc m.fl.) golvtillverkarna har golv med bättre kvalitet för kommersiell användning. ;)

5. A
    Medlem Nivå 1

Okej:) Råkar du veta var priset brukar ligga på?

6. C
    Medlem Nivå 3

Tror att du får räkna med 300-350kr/m2.

7. P
    Medlem Nivå 6

Hej

Jag har läst att sådana golv ofta måste slipas + behandlas efter inläggning vilket ger ett totalpris på upp mot 1000:-/kvm, jag tror jag läste det i Sköna Hem för nåt nummer sen....

Jag måste säga att dessa golv kan vara riktigt grymma!

/ PJ

8. A
    Medlem Nivå 1

Ja, dem är jätte läckra men ack så dyra :(
    Jag får väl lägga in en oljad ekparkett! det är ju faktiskt helt ok det med=)

9. X
    Medlem Nivå 1

hittade följande på http://www.almedalstragolv.se/olikatyper.html, kan det vara samma sak?

Kubb
    Kubbgolv är små klossar av trä som läggs med ändträet uppåt och hellimmas mot underlaget.

Golven får en fullständigt enastående stryktålighet och kan i princip slipas om hur många gånger som helst. Vanligast i industrilokaler. Mycket lämpligt i kök och hall.

Idag kan vi erbjuda kubbgolv i alla vanligast förekommande träslag

10. yonna
    Medlem · Nivå 15

:) ja det där zebranogolvet är inte dumt det ... ::)

11. N
    Medlem Nivå 1
    Vi lade kubbgolv i vårt vardagsrum på 25 m2. Köpte furubräder 125x45 och sågade själv upp det i lagom bitar. Lät det torka inomhus en tid och lade sedan ut det (och limmade) själva. Det tog tid med de c:a 6000 bitarna men ack så snyggt, behagligt och lättskött det blev. Nu ska vi bygga ett nytt hus och ska då lägga sådant golv i hela husets nedervåning förutom tvätt och bad. Vi är 60+ och vågar ge oss på det för att det är så himla snyggt så därför kan vi tänka oss det extra jobbet.

12. N
    Medlem · Nivå 12
    Årets trådlyft?

• Laddar…
  13. Kattvovven
    Medlem Nivå 13
    9 år senare, tycker du verkligen det är sent? ;)

Bättre sent än aldrig trots allt!

14. jonmo
    Verktygstokig Nivå 16
    Om man ska lyfta en tråd 8 år senare så gäller det att komma med den typen av galenskaper som att lägga 6000 bitar på ett golv. Vill höra mer, och posta bilder!

15. O
    Medlem Nivå 6
    ja bilder tack. Är själv sugen på att göra det.