I övermorgon så börjar vi läggningen av golvet, 2,5 cm tjockt furugolv som vi tänkte skruva. Det ligger ett undergolv av spån på reglarna redan.
Jag har läst på och är inte så orolig, men skulle vilja höra från er som lagt golv förut. Hade ni några sådana där "det där skulle jag ha tänkt på från början"-moments eller andra råd och erfarenheter som ni samlade på er som inte direkt framgick av standardbeskrivningarna?

Jag la 10kvm direkt, utan mellanlagring inomhus. Var skitsvårt att lägga. Resterande 10kvm la jag några dagar senare när det hade fått torka inomhus. Mycket enklare! Not och fläder gled ihop utan våld.

Konstigt nog har det "torra" golvet glidit isär mer än det fuktiga nu i vinter.

Mycket enkelt att lägga egentligen. Som ett barnpussel :-)

Ah, just krympa/växa-aspekten är jag lite fundersam över faktiskt, fast tvärt om mot ditt fall, Flöjten. Vi måste lägga golvet nu, men jag är en aning orolig för vad som kommer att hända när det sväller på sommaren. (Golvet har legat i tillbyggnaden i som minst en vecka (köpt vid olika tillfällen). Vi har haft värme på nedervåningen där golvpaketen ligger men inte på övervåningen). Mardrömmen är ju om det börjar buckla sig eller så.
Happy ending-historier från folk som lagt golv runt typ maj skulle uppskattas!

Barnpussel låter bra, jag är bra på pussel :-)! Hoppas på barnlek på torsdag...

Tänkte lägga till lite egna erfarenheter, så här after the fact...
Våra golvbrädor var inte helt raka. För att få ihop brädorna utan springor så skruvade vi en regel i undergolvet ca 60-70 cm från det redan lagda golvet, parallellt med golvbrädorna. En kort bit regel (några cm kortare än avståndet mellan golvet och regeln) lades vinkelrätt mot golvbrädorna, och sedan tog vi en kofot och satte mellan den korta regeln och den skruvade mothållsregeln och bände ihop bananbrädor.

I själva verket så var det inte en hel kort regel, utan den var sinnrikt uppbyggd av kortare bitar så att man kunde pussla ihop rätt längd vart eftersom golvet växte. Dessutom så lades den förstås inte direkt mot golvbrädan så att fjädern trycktes till, utan med en kort avsågad bit golvbräda emellan. Varje gång man lagt golvet så långt att man kommit för nära mothållsregeln fick denna förstås flyttas 60-70 cm utåt.

Typ så här så det ut:
golvläggning.png

Vi var två, en som spjärnade (och höll en fot på kortregelspusslet så bitarna inte spratt i vädret) och en som skruvade.

Det andra tipset är att lägga på skyddspapp allt eftersom. Jättelätt att jacka och fläcka golv när det är oskyddat.

• Gilla
Q88
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.