Jag ska ha ett rum på ovanvåningen med heltäckningsmatta. Det kommer vara spårade golvspån med värmespridningsplåtar. Jag förstår att matta inte är optimalt med golvvärme, men det bryr jag mig inte om. Min första tanke var att ha 10mm golvspån som underlag för mattan. Men när jag funderar så kom en tanke på att ha laminatgolv som underlag istället. Tanken är att laminat leder värmen bättre än spån, samt att det är tunnare och därför isolerar sämre. Vad tror ni om detta?

Mikael_L
Det måste ju funka bra.
Värmeledningen är relativt lika, men att laminatet är tunnare är ju en liten fördel då.

Hur är det med den glatta ytan på laminatgolvet, kan det betyda problem?

Sen är det väl bara prisfrågan kvar, men allra billigaste laminatgolven går väl på typ 40-50:-/kvm, det kanske tom spöar spånskivor prismässigt. :)

Den glatta ytan kan vara ett problem, men dubbelhäftande tejp måste ju funka. Laminat kostar från 39kr kvm på byggmax. Golvspån tar dom 99kr per skiva på xl-bygg, vilket motsvarar 90kr kvm. Så jag provar nog med laminat faktiskt

finns även ett undergolv som ser ut som laminat, fast utan prägling/tryck på ovansidan som är 7mm

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.