Hej,

Vi är mitt i ett husbygge där golv och lister ännu inte är lagt utan betongplattan är det som är golvskiktet just nu. I ett sovrum avser vi ha en heltäckningsmatta och så som jag förstått det lägger man det rakt på betongen utan något skikt imellan?

Då funderar jag lite på detta med golvlist... Skall dessa monteras efter det att mattan är på plats, och så att säga "vila" uppe på heltäckningsmattan, eller ska dom spikas nu liggandes på betongplattan och sedan lägger jag mattan dikt an mot listen bara?

Vol

Lägg mattan först! Mycket enklare, speciellt med heltäckning.
kolla bara så plattan torkat ur ordentligt innan du lägger golv, gäller alla golvtyper

• Gilla
Volatyle
  • Laddar…
nino skrev:
Lägg mattan först! Mycket enklare, speciellt med heltäckning.
kolla bara så plattan torkat ur ordentligt innan du lägger golv, gäller alla golvtyper
Men man lägger alltså ändå mattan dikt an mot väggen så att golvlisten sedermera kommer vila uppe på mattan sen?

Volatyle skrev:
Men man lägger alltså ändå mattan dikt an mot väggen så att golvlisten sedermera kommer vila uppe på mattan sen?
Vila och vila?
Golvsockeln spikas/skruvas ju i väggen.
Den gör att det blir ett snyggt avslut på mattan,
och hindrar att mattan krullar upp sig i kanterna.

KnockOnWood skrev:
Vila och vila?
Golvsockeln spikas/skruvas ju i väggen.
Den gör att det blir ett snyggt avslut på mattan,
och hindrar att mattan krullar upp sig i kanterna.
Ja självklart ska den spikas:-)
Dumt uttryckt kanske men jag menar helt enkelt att det finns matta "under" golvlisten.

Volatyle skrev:
Ja självklart ska den spikas:-)
Dumt uttryckt kanske men jag menar helt enkelt att det finns matta "under" golvlisten.
Golvlisten är alltid ovanpå golvet, matta, klinkers, laminat eller trä spelar ingen roll

dikt och dikt, 5mm glipa är helt ok.
Bäst att lägga heltäckning och en låta den ligga 1 vecka eller så, då lägger den till sig, en socklar du

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.