Ska flytspackla ett rum i källaren. Oisolerad betongplatta från femtiotalet. Under tröskeln, dvs i betongplattan, sitter det en regel. Hur ska jag göra med den? Vore väl bäst att ta bort den och fylla igen med flytspackel eller liknande, dels för att täta mot radon, dels för att få bort trä som ligger direkt mot betongen. Men jag misstänker att den har nån form av stabiliserande funktion för dörrposten. Kommer dörrposten att haverera om jag bryter upp regeln?
På bilderna har jag makat på tröskeln så regeln skymtar där under.
På bilderna har jag makat på tröskeln så regeln skymtar där under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Du verkar ha en lös tröskel i förhållande till karmen i övrigt. Annars hade den ju varit intregrerad med karmen om den skulle haft "stabiliserande funktion". Sitter karmen bra fäst i övrigt, ser jag inga hinder.
Jo, tröskeln är lös, så den har ingen funktion. Men den regel som ligger under tröskeln är inte lös - och det är den jag misstänker stabiliserar dörrposten. Vill ogärna bryta upp den och riskera att saker och ting börjar rasa...
Jag hade liknande konstruktion i ett hus jag bodde i tidigare, där tog jag bort både tröskel och underliggande bräda. för att lägga klinkers, jag göt igen spåret med betong innan klinkersläggningen. Klinkerplattorna förhindrade att dörrkarmen kan åka ihop i nederkant. men karmen är väl skruvad eller spikad i väggarna också.
Har för mej att jag använde en borrmaskin och borrade flera hål på rad i mitten av regeln, för att sedan bryta upp den åt varsitt håll.
Har för mej att jag använde en borrmaskin och borrade flera hål på rad i mitten av regeln, för att sedan bryta upp den åt varsitt håll.
Tack för svar! Jag drar i några rejäl skruvar i karmen eller stagar upp den med en regel medan jag gjuter igen hålet. Och håller tummarna. Ska för övrigt bli intressant att se hur underliggaren har klarat sig ingjuten i betongplattan i 60 år. Blir ett bra mått på fukten i plattan.
Klicka här för att svara