6 105 läst ·
3 svar
6k läst
3 svar
Bambugolv spricker, vad beror det på?
Hej, Vårt bambugolv spricker i plankorna, och flisor går av. Det är också väldigt "buckligt" mellan plankorna.
Golvleverantören säger att det inte beror på kvalitet utan hur golvet är lagt, stämmer det? Hur gör man om man då vill reklamera? Vi bor i en Brf och flera har samma problem. Huset är 5 år gammalt.
Kan detta gå under byggfelsförsäkringen?
Tacksam för råd och tips!
Golvleverantören säger att det inte beror på kvalitet utan hur golvet är lagt, stämmer det? Hur gör man om man då vill reklamera? Vi bor i en Brf och flera har samma problem. Huset är 5 år gammalt.
Om du söker på bambugolv här på forumet så kommer du hitta en del trådar kring bambugolvs kvalitet och huruvida det är anpassat till svenska förhållanden, variationer i luftfuktighet etc Jag har själv valt bort bambu pga att det verka lite roddigt och osäkert, och nästan inga svenska leverantörer.
Saker du vill ta reda på är förmodligen:
* Vad är det för fabrikat på ditt golvet? Är det anpassat till svenskt klimat?
* Hur ska det läggas (lim/spik/klick? avstånd mot vägg??
* Hur är det lagt? Enligt anvisningar?
Först då kan du avgöra om det är du, golvleverantören eller golvläggaren som ska åtgärda problemet. Min spontan gissning är att det du eller ditt försäkringsbolag som får stå för kalaset. Eftersom det gått så lång tid. Men jag bara gissar....
Lycka till!
Saker du vill ta reda på är förmodligen:
* Vad är det för fabrikat på ditt golvet? Är det anpassat till svenskt klimat?
* Hur ska det läggas (lim/spik/klick? avstånd mot vägg??
* Hur är det lagt? Enligt anvisningar?
Först då kan du avgöra om det är du, golvleverantören eller golvläggaren som ska åtgärda problemet. Min spontan gissning är att det du eller ditt försäkringsbolag som får stå för kalaset. Eftersom det gått så lång tid. Men jag bara gissar....
Lycka till!
sonkie skrev:Hej, Vårt bambugolv spricker i plankorna, och flisor går av. Det är också väldigt "buckligt" mellan plankorna.
Bambugolven idag har mycket högre kvalité än vad dom hade när dom kom på den svenska marknaden för 5-6 år sen, idag finns det bara en stor och kunnig aktör kvar på svenska marknaden och dom använder lim från Finska Dynea och lack från Svenska Bona vid tillverkningen för att säkerställa kvalitén på sina bambugolv .
Första generationens bambugolv hade problem med fukten dom låg ofta på ca 12-13% ( Skall ligga på 8% +- 1% ) och det fungerar inte i vårt klimat där du kommer ner på RF runt 20-25% vintertid, det gjorde att golven kunde krympa och spricka p.g.a. spänningarna som uppstod. Dessa bambugolven var gjorda för den amerikanska marknaden inte för den nordiska.
Första generationens bambugolv hade problem med fukten dom låg ofta på ca 12-13% ( Skall ligga på 8% +- 1% ) och det fungerar inte i vårt klimat där du kommer ner på RF runt 20-25% vintertid, det gjorde att golven kunde krympa och spricka p.g.a. spänningarna som uppstod. Dessa bambugolven var gjorda för den amerikanska marknaden inte för den nordiska.
Klicka här för att svara