5 397 läst ·
9 svar
5k läst
9 svar
Glespanel eller Spårskiva EPS 30?
Jag har funderat på att lägga glespanel istället för en spårad spånskiva som underlag till mitt värmegolv. Detta för att göra det billigare. Nu har jag dock hittat ett annat alternativ med spårad isolerskiva. Den kostar ca 119 kr/kvm.
Fördelar nackdelar med isolerskivan jämfört med glespanel?
Fördelar nackdelar med isolerskivan jämfört med glespanel?
Då beror det lite på.
Du kan skruva glespanel på spånskivan, och sedan lägga slang och plåtar. Detta är billigare i material men mera arbete. Dock kan du förmodligen inte lägga laminatet direkt på utan någon skiva behövs antagligen. Golvtillverkarens instruktion gäller. Om du valt laminat för prisets skull kan det bli billigare med parkett då skiva oftast inte krävs.
Ett annat alternativ är som du hittat en skiva tex LK EPS 16 med inbyggd plåt. Förmdligen dyrare i material men sannolikt att lägga laminatet direkt på.
Du får nog räkna på alternativen. Skall ni leja bort det är nästan säker EPS skivan billigast iom att det går fortare.
Ett sista alternativ är att fräsa spår i det befintliga golvet men det är väldigt arbetsintensivt och beror på hur tjockt golvet är och slangens dimension.
Du kan skruva glespanel på spånskivan, och sedan lägga slang och plåtar. Detta är billigare i material men mera arbete. Dock kan du förmodligen inte lägga laminatet direkt på utan någon skiva behövs antagligen. Golvtillverkarens instruktion gäller. Om du valt laminat för prisets skull kan det bli billigare med parkett då skiva oftast inte krävs.
Ett annat alternativ är som du hittat en skiva tex LK EPS 16 med inbyggd plåt. Förmdligen dyrare i material men sannolikt att lägga laminatet direkt på.
Du får nog räkna på alternativen. Skall ni leja bort det är nästan säker EPS skivan billigast iom att det går fortare.
Ett sista alternativ är att fräsa spår i det befintliga golvet men det är väldigt arbetsintensivt och beror på hur tjockt golvet är och slangens dimension.
Laminatgolvet kostar 380kr/kvm, så det är ingen budget variantpelle242 skrev:Då beror det lite på.
EPS 30 kostar 119kr/kvm. Hur mycket ungefär kan glespanel kosta per kvm?
EPS 16 kostar ca 450kr/kvm så det är inte ett alternativ tyvärr, även om det är smidigast.
Jag kommer att lägga golvet själv, fast ta hjälp av en VVS:are med installationen.
Jag har lagt EPS30 i nästan hela mitt hus och rent generellt så är det ett väldigt smidigt och lättarbetat material. Dock så är kravet från LK att det ska vara minst 14mm parkett ovanpå. Om du har tänkt att bara lägga 11mm laminat så måste du nog först lägga ett lager med spånskiva för att styva upp övergolvet. Det bästa är nog att du kontaktar LK/Uponor och frågar dem om det kan bli något problem med ett tunnare golv.
Klicka här för att svara