Jag har funderat på att lägga glespanel istället för en spårad spånskiva som underlag till mitt värmegolv. Detta för att göra det billigare. Nu har jag dock hittat ett annat alternativ med spårad isolerskiva. Den kostar ca 119 kr/kvm.

Fördelar nackdelar med isolerskivan jämfört med glespanel?

Vad skall golvet läggas på? Vad är underlaget? Behövs isolering? Vad skall det bli för golv ovanpå?

pelle242 skrev:
Vad skall golvet läggas på? Vad är underlaget? Behövs isolering? Vad skall det bli för golv ovanpå?
Golvet ska läggas på ett befintligt bärande golv med spånskivor. Golvet läggs på ovanvåningen så ingen isolering behövs. Ovanpå kommer det att ligga ett 11mm laminatgolv.

Då beror det lite på.
Du kan skruva glespanel på spånskivan, och sedan lägga slang och plåtar. Detta är billigare i material men mera arbete. Dock kan du förmodligen inte lägga laminatet direkt på utan någon skiva behövs antagligen. Golvtillverkarens instruktion gäller. Om du valt laminat för prisets skull kan det bli billigare med parkett då skiva oftast inte krävs.

Ett annat alternativ är som du hittat en skiva tex LK EPS 16 med inbyggd plåt. Förmdligen dyrare i material men sannolikt att lägga laminatet direkt på.

Du får nog räkna på alternativen. Skall ni leja bort det är nästan säker EPS skivan billigast iom att det går fortare.

Ett sista alternativ är att fräsa spår i det befintliga golvet men det är väldigt arbetsintensivt och beror på hur tjockt golvet är och slangens dimension.

pelle242 skrev:
Då beror det lite på.
Du kan skruva glespanel på spånskivan, och sedan lägga slang och plåtar. Detta är billigare i material men mera arbete. Dock kan du förmodligen inte lägga laminatet direkt på utan någon skiva behövs antagligen. Golvtillverkarens instruktion gäller. Om du valt laminat för prisets skull kan det bli billigare med parkett då skiva oftast inte krävs.

Ett annat alternativ är som du hittat en skiva tex LK EPS 16 med inbyggd plåt. Förmdligen dyrare i material men sannolikt att lägga laminatet direkt på.

Du får nog räkna på alternativen. Skall ni leja bort det är nästan säker EPS skivan billigast iom att det går fortare.

Ett sista alternativ är att fräsa spår i det befintliga golvet men det är väldigt arbetsintensivt och beror på hur tjockt golvet är och slangens dimension.
Laminatgolvet kostar 380kr/kvm, så det är ingen budget variant :-). Det har jag valt för att jag vill ha ett mycket slitstarkt golv till min hund som repar det mesta.

EPS 30 kostar 119kr/kvm. Hur mycket ungefär kan glespanel kosta per kvm?
EPS 16 kostar ca 450kr/kvm så det är inte ett alternativ tyvärr, även om det är smidigast.

Jag kommer att lägga golvet själv, fast ta hjälp av en VVS:are med installationen.

Jag har lagt EPS30 i nästan hela mitt hus och rent generellt så är det ett väldigt smidigt och lättarbetat material. Dock så är kravet från LK att det ska vara minst 14mm parkett ovanpå. Om du har tänkt att bara lägga 11mm laminat så måste du nog först lägga ett lager med spånskiva för att styva upp övergolvet. Det bästa är nog att du kontaktar LK/Uponor och frågar dem om det kan bli något problem med ett tunnare golv.

Jag kollade med dem. De föreslog en formstark skiva ovanpå EPS30. Det finns 16 mm spånskivor för ca 50kr/kvm eller 13 mm golvgips för ca 50 kr/kvm. Är det något som skulle funka? Vilket är att föredra?

Jag skulle säga golvgips. Då blir det stumt, tyst och fint :)

Dr Trä skrev:
Jag skulle säga golvgips. Då blir det stumt, tyst och fint :)
Inget problem med att det isolerar värmen eller liknande?

Hmm, bra fråga. Golvvärmetillverkarna rekommenderar ofta golvgips. Det bästa är väl att lägga ett parkettgolv istället utan nån skiva.

Finns det inga tofflor för hundar? :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.