Har flyttat in i nya huset, i ett rum i källaren så ligger det papp, isolering, reglar, plyfa och laminat.

Brukar folk göra så här hemma? Funkar det?
Kommer i vilket fall riva ur allt och klinka golvet då det är en svag lukt i hörnen av "källarlukt".

Man brukade göra så på 70talet. Funkade ibland, ibland inte.

Det beror ju på om det förekommer tillskjutande fukt eller inte... Är det inte isolerat under plattan (vilket det knappast är om de isolerat ovanpå) kan det vandra fukt uppåt. Det är speciellt vanligt om du får omvänd fuktvandring vid temperaturskillnader. Sen beror det ju också på om det är dränerat eller inte eller isolerat utvändigt på vägg eftersom vatten/fukt kan vandra i väggarna också...

Luktar det "källare" är det säkerligen fuktigt och din idé med klinker tar hand om det problemet.

Tack för infon!

Sitter och skriver det här på ett sånt golv byggt -86. Typ 8 cm mineralull direkt på oisolerad markplatta och plastmatta. Jag har inga kända fuktproblem men golvet blir kallt på vintern.

Okay, det kanske är mattan som spärrar en del?

Jag tror jag har huset på ett torrt ställe. I andra delen av garaget ligger det plastmatta direkt på betongen och det finns ingen fukt där under heller.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.