Hej.

Är så jäkla trött på mitt gamla träplank golv i hela kåken sim är sedan huset byggdes 1935.

Går nu i tankarna att slänga in ett ek parkett golv 13-14mm i lite matt utförande.

Finns det några märken man ska passa sig för?

Vilket märke är smidigast att lägga?

Vilket märke och vart får man mest golv för pengarna?

Jag behöver 145kvm + 60kvm till framtida källare.

Tacksam för alla tips.

/Micke

Mitt tips är att omvärdera trägolvet. Det hör ihop med husets tidsanda, medans ekparkett är ett modernare påfund. Ekparkett har dessutom varit med ett tag nu, så jag tror det kommer att ses som ruggigt ute om bara några år.

Om du lägger in nytt golv, så bevara gärna det gamla under. Jag hade också tittar på stavparkett. Ganska dyrt, men passar tidsandan bättre.

pelpet skrev:
Mitt tips är att omvärdera trägolvet. Det hör ihop med husets tidsanda, medans ekparkett är ett modernare påfund. Ekparkett har dessutom varit med ett tag nu, så jag tror det kommer att ses som ruggigt ute om bara några år.

Om du lägger in nytt golv, så bevara gärna det gamla under. Jag hade också tittar på stavparkett. Ganska dyrt, men passar tidsandan bättre.

Det är sant iofs, huset är iofs i lite funkis stuk utanpå, stort fyrkantigt. Vi håller på och renoverar upp det invändigt i moderna tappning så ett ekgolv känns rätt ändå.

Vi har kollat på 2-stavad lite mer ljusoljad matt ekgolv. Dyrt som skam är det men riktigt snyggt.

Ang ute och inne är det inget jag funderar så mycket på. Jag vill ha ett golv som håller och jag trivs med. "Brädgovet" slipade jag och behandlade förra året men jag får krupp på alla springor då vi har hund och en liten som spyr lite då och då haha. Så att sitta och toppsa springorna är man så jäkla less på.

Nä Ekgolv ska det bli, frågan är bara vilka har smidigast system och mest golv för pengarna????

/Micke

Det finns någon golvmassa man kan lägga i springorna så att du slipper topsa upp halvsmält vov ;).

Annars så brukar byggmax golv ses som prisvärda. Jag har byggmaxgolv (askparkett) hemma och är helnöjd.

Ja, inget fel på bygg max golv men jag anser att detta golv är lite mer svårt att lägga än tex Kährs, men det är ju ett engångsproblem som är överkomligt. ;)
Sen kan det ligga en och annan sekund bräda i paketen men man får granska varje bräda noggrant och ofta behöver man såga bitar, så spillet blir inte så farligt i slutändan.

Det är just ett RAW ekparkett jag kollat på :)

Forbo och Tarkett är det enda vettiga!

Det absolut mest lättlagad golvet. Kährs duger kanske att elda med! ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.