Hej!

Vi håller på att bygga en glasveranda, konstruktionen är krypgrund med golvreglar cc60 och uppe på detta spårat golvspån med vattenburen varm i plåtar. Tanken från början var att flyta alltihop 20mm och sätta klinikers.

Vi har nu ändrat oss och vill lägga 20mm massivt furugolv istället. Vilket genererat lite frågor:

- Bör man undvika att lägga planken längs med golvvärmespåret? (Golvspånet ligger "tvärs" reglarna. Spåren ligger i rummets längdriktning, utseendemässigt bör golvet också ligga i denna riktning)

- Vill undvika att skruva fast golvet. Skulle det fungera att lägga golvet flytande på en matta typ Elastilon Strong? Vilka nackdelar finns?

- Eftersom vi har för vana att ändra oss så kanske vi flytar golvet iallafall :-) Det sitter redan plåt och golvvärmerör i spånet. Behöver det primas innan flytning?

Tacksam för råd.

I min mening så bör du ej lägga in detta golvet alls då det kan i framtiden kan börja missfärgas/ändra färg där slingorna ligger. Sen finns det lite olika delade meningar med att flyta in plåten numera oxå, en del menar på att plåten kan börja oxidera/rosta och försvinna, men om det tar 10år eller 20år är det väl ingen som vet.

Ojdå, det låter ju som att inget alternativ är bra. Vilket är minst dåligt?

Jag har ett massivt lärkgolv, lagt flytande med elastilon på ingjuten golvvärme. Fungerat klockrent under ett flertal år nu!

Missfärgning av ett furugolv kan du glömma. Har aldrig hört talats om detta och inte sett på flertal golv som haft golvvärme i snart 30 år.
Problemet med att skruva ett golv i samma riktning som slingorna är du måste beräkna placeringen av plankorna extremt noggrant. Om du kör 135mm golv på 150 c/c slingor kommer du troligtvis inte att kunna skruva fast plankan vart 9:e varv eftersom skruven kommer att träffa golvvärmeröret. Du kan ju av förklarliga skäl inte flytta plankan. Problemet kan lösas genom att ha olika plankbredder och välja dessa md omsorg allt eftersom du lägger golvet.

Snurre: tror du att ingjutning behövs?

Som nybörjare undrar jag också om man skruvar rak igenom plåtarna?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.