Byggahus.se

Uppreglat golv på betongplatta fuktskadat efter 1,5 år - byggfel?

1. N
    Medlem Nivå 1
    För 1,5 år sedan flyttade vi in i ett 50-talshus. Ett rum i källaren var inrett med uppreglat trägolv på den oisolerade plattan. Förutom att konstruktionen inte är bra till att börja med hade man här gjort det ännu värre genom att reglarna tryckts ned i betongen innan den stelnade. Efter 60 år hade dessa reglar fullständigt pulvriserats, golvet sviktade och alltsammans revs ut.

Eftersom vi ville utnyttja rummet lät vi en golvfirma lägga nytt trägolv (ekparkett) med fuktspärr. Firman valde lösningen med platonmatta och ventilerade socklar. I samband med att dränering nyligen påbörjades inspekterade jag noga alla innerväggar och golv. Jag upptäckte då att flera stavar nära (men inte närmast) ytterväggen har dragit ihop sig och blivit lätt U-formade. Det har uppstått glipor på 1-2 mm mellan stavarna som inte fanns när golvet var nylagt.

Jag köpte en billig fuktkvotmätare på Biltema som angav en kvot på 17 % i stavarna i det aktuella partiet. Vilken fuktkvot som rådde längre ned i konstruktionen kunde jag förstås inte mäta, men jag antar att den var högre. Nu när ytterväggarna frilagts på utsidan för dräneringsarbetet får jag istället 0% i fuktkvot på samma ställe, vilket inte verkar rimligt. Mätaren tycks fungera, eftersom jag får rimliga värden på andra ställen (runt 10%). Jag noterar också att det är lättare att trycka ned mätinstrumentets piggar i träet på det skadade partiet. Träets egenskaper tycks vara påverkade. Golvet ser i alla fall inte så kul ut på det drabbade partiet och känns oskönt att gå på.

Om fuktskyddet utförts korrekt, skulle fukt i ytterväggen (pga bristfällig dränering runt huset) kunna leda till dessa skador? Eller ska en rätt utförd konstruktion skydda även mot fukt från väggen? Jag har för avsikt att reklamera golvläggningen, men vill förbereda mig på de motargument jag skulle kunna stöta på. Det kan nämnas att jag inspekterade golvet innan socklarna monterades och såg platonmattans blå kant sticka upp någon cm, så jag fick intrycket att den var korrekt monterad. Jag hade tyvärr inte möjlighet att se hur mattan såg ut innan golvet las.

2. roland53
    Medlem Nivå 13
    Ja, en korrekt läggning av Platon i källare är, som jag uppfattat det,
    - ventitex (för att reducera stegljud)
    - blå platonmatta med uppvikningskant som är korrekt klistrad med tejp.
    - även tejp mellan dom olika platonlängde som ligger plant på golvet

Gå in på Platons hemsida och studera deras läggningsinstruktioner. Om det inte är lagt enligt dessa instruktioner så kan du hävda att det är fel.