Vi håller på renovera ett sekelskifteshus. Vi har bestämt att det blir furugolv. Vi har fått råd om att tänka om då furugolv är mjuk och vi känner inte vi har tid att lägga skurgolv då det kräver så mycket arbete. Vi funderar på om det ska bli berg&berg lamellgolv, lackad furu eller hårdvaxoljad från Baseco. Golvet ska läggas i alla rum (förutom badrum såklart) Någon med tips/erfarenheter?

Är det lackat så blir det ju hårt men då blir det ju ofta blankt också.

Ja, jag tycker den glansiga utseende är snyggt, men blir det tillräckligt hållbar att ha i köket och hallen? Såklart slits alla golv men jag undrar om det kommer förstöras på en gång eller slits på ett snyggt sätt?

Ja det blir det. Lacken skyddar både mot slitage och vatten. Lacken blir ett nytt lager så golvet slits inte förräns lacken är borta.

Vi har furugolv i hela huset, vi har generellt använt hårdvaxolja. I rum med lite slitage (sovrum) ser det fortfarande bra ut efter 5 år, men i rum med mer slitage (särskilt hallen) är det rejält "patinerat"... om man tappar ett skohorn eller en cykelhjälm blir det ett märke, har man en stol (utan möbeltassar) blir det skrapmärken osv. Min fru tycker det är dags att slipa om dessa golv, jag tycker fortfarande det är ok.

Lack har jag inte så mycket erfarenhet av, förutom en trappa där vi använde polyuretanlack. Det blir väldigt hårt, men är samtidigt ganska halt, dvs helt fel val för en trappa! (har varit nära allvarliga olyckor där ett par gånger). I t ex en hall skulle det nog däremot fungera bra, om man gillar den blanka ytan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.