Jag ska lägga in ny parkett på ett helt våningsplan i vår 30-talsvilla. Det var tidigare olika och väldigt nergångna golv i varje rum. I ett låg det också klinker.

Jag har tagit bort allt gammalt golv och klinker och kvar finns nu bara det gamla undergolvet av bräder. Ska nu lägga in golvspån för att få allt helt plant. Det kommer dock vara lite mindre nivåskillnader och små sluttningar i det gamla undergolvet. Och det är här mina frågor kommer.

1. Ska jag köra på skivor som är 12 mm eller lika bra att köra tjockare?
  2. Vad rekommenderar ni att lägga mellan undergolvet och golvspånet, lumppapp eller duk?
  3. Hur hanterar jag bäst ojämnheterna? Fyller jag på med papp, masonit och ev tunnare spånskivor under golvspånet? Hur gör jag då med limmet? Limmar varje lager? Eller skruvar jag bara igenom på de platserna?
  4. Hur mycket sluttning kan golvspånet själv absorbera utan att det sen blir knarr när vi lägger parketten på?
  5. Hur rent behöver undergolvet vara? Nu är det byggdamm överallt och fix-rester från klinker. Räcker det bara att grovstäda och dammsuga eller ska det vara skinande rent?
  6. Kan man köra med en golvslip för att jämna övergångar i undergolvet som splintat och rest sig lite? Vad är bäst för att ta bort de gamla fix-resterna från där klinkers satt?

Tacksam för svar!

Vill absolut inte kapa tråden eller gå OT, men reagerade på 12 mm golvspån, och började fundera igen på ett framtidsprojekt jag har på övervåningen...

Där har jag, närmast slentrianmässigt tänkt 22 mm golvspån. Och nu skriver MrBergqvist 12mm! Så börjar jag rota i det här igen och hittar Byggelits ROT-golv, som finns i 10 mm och 12 mm! [Obs! Jag har ingen som helst koppling till Byggelit!]

Hur som, deras ROT-golv sägs vara till för just detta: Att lägga på till exempel gamla brädgolv.

Så utan att svara på dina frågor, för det kan jag inte, vill jag i alla fall tipsa om:

Byggelits ROT-golv

Och nu har jag suttit och pluggat på inför mitt eget projekt, och läst deras monteringsanvisningar:

Montering på trägolv. Gamla brädgolv skruvas först ned ordentligt mot underlaget för att undvika golvknarr. ROT-golvet limmas i fogarna. För att minimera trämaterialets naturliga rörelser rekommenderar vi, där det är möjligt, att ROT-golvet skruvas till underlaget i ett rutmönster på ca 190 mm c/c avstånd och ca 20 mm från skivkanten. Skruvlängden ska vara minst 2,5 gånger skivans tjocklek.​

Och det verkar ju vara ganska nära MrBergqvists golv!?

Vad för slags parkett ska läggas ovanpå? Lamell? Stav? I och med att du har ett bärande undergolv borde 12mm räcka men ska du tex spika stavparkett går spå bort. Vid lamellparkett funkar spån

2) inget alls skulle jag säga, speciellt inte i och med att nästa fråga antyder att du överväger att limma skivorna
3) bäst åtgärdar du undergolvet med slipning/hyvling så att nivåskillnader tas ut över en större yta. I undantagsfall masonite över en yta som behöver höjas
4) kolla parkettleverantörens instruktioner om hur stora skillnader du får ha vid lamellparkett
5) varför chansa? Städa!
6) renoveringsfräs eller liknande, fixrester och slippapper går inget bra ihop

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.