4 624 läst ·
18 svar
5k läst
18 svar
spånisolering ska bort
Sida 1 av 2
Tjena vi ha funderingar på köket om det är lönt att riva upp golvet eller bara låta de va. De är spånisolering och sen nån vit skum massa som de isolerat med uppe på spånet, dammar som fasen när man bara tittar på de. Gräva ur all denna skit är ett jätte jobb men de ska finnas nån slags dammsugare som förenkla jobbet lite. Ha nån tips och ideer om hur man gå tillväga.
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
En halvdan snabblösning är att hänga ner en dammsugarslang i en sopsäck som sitter i en sopsäckhållare. När man sedan med spade skyfflar ner i säckar tar dammsugaren dammet som uppstår vid tömningen av spaden. Men det är klart, är det stora golv finns det enklare sätt.
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Det är alldeles för stora volymer i ett golv för att det ska kunna vara mer än efterrengöring. Mitt bjälklag är mellan 20 och 25 cm tjockt. Säg att isolering blir lite fluffigare när man gräver upp den så handlar det om en kvarts kubik per kvadratmeter golv. (Jag gjorde för övrigt det här så sent som igår, med just "den gamla plåthinken" som komplettering när jag dammsög ut facken.)
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Jag har provat med en liten spånsug och det var alldeles för lite drag i den, spånet har genom åren bakat ihop sig så det blev spade och skottkärra.
Protte
Protte
Jag hyrde en lösullsspruta och körde baklänges men det funkade måttligt bra. Skulle jag ha möjlighet hade jag valt snöskyffel, byggsopsäckar och andningsskydd och grisat på. Alt sugbil.
Provade också med byggdammsugare men det gick sakta.
Både med dammsugaren och lösullsprutan fick jag en massa störande stopp i slangen också.
Provade också med byggdammsugare men det gick sakta.
Både med dammsugaren och lösullsprutan fick jag en massa störande stopp i slangen också.
Produkter som diskuteras: "andningsskydd"
Andningsskydd
Andningsskydd är viktiga för att skydda dig från skadliga partiklar, gaser och ångor när du utför olika arbeten. Vårt utbud inkluderar engångsandningsskydd, halvmasker och helmasker, samt filtrerande halvmasker med ventiler, alla utformade
Läs mer
Medlem
· Norrbotten
· 585 inlägg
Jag stod inför samma med samma tankebanor.
Det blev till slut snöskyffel, byggsopsäckar och andningsskydd och grisa på. 34 m2 golv med 15cm spån blev ca 25-30 säcklar, gjort på en helgdag eller fem per vardagskväll mån-fre. Mitt 2x3,5m släp blev fullt, bara iväg på återvinningen och sen klart. Kostade lite träning bara, mot femsiffrig sugbil.
Det tar ännu mindre tid om man inte velar utan tar tag i det direkt
Det blev till slut snöskyffel, byggsopsäckar och andningsskydd och grisa på. 34 m2 golv med 15cm spån blev ca 25-30 säcklar, gjort på en helgdag eller fem per vardagskväll mån-fre. Mitt 2x3,5m släp blev fullt, bara iväg på återvinningen och sen klart. Kostade lite träning bara, mot femsiffrig sugbil.
Det tar ännu mindre tid om man inte velar utan tar tag i det direkt
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Jag var tvungen att ta bort spånet då mellanbjälklaget skull tas bort i verkstan och ett nytt byggdes högre upp, men jag undrar också VARFÖR ska TS ta bort spånet. Det ljudisolerar bättre än annat.
Protte
Protte
Sugbil funkar förstås men är sjukt dyrt, iaf här i stockholm.
Spånsug har många testat men det är inte alltid optimalt.
Lösullsspruta baklänges funkar men är ofta inte ok enligt hyresvillkoren, det ligger för mycket "tillbehör" i spånet för att dom som hyr ut ska tycka detta är en bra ide.
Jag har skottat bjälklag och vindsbjälklag med snöskyffel + 240liters sopsäckar. På med ansiktsmask och sluta gnäll så är detta rätt snabbt avklarat faktiskt....
Spånsug har många testat men det är inte alltid optimalt.
Lösullsspruta baklänges funkar men är ofta inte ok enligt hyresvillkoren, det ligger för mycket "tillbehör" i spånet för att dom som hyr ut ska tycka detta är en bra ide.
Jag har skottat bjälklag och vindsbjälklag med snöskyffel + 240liters sopsäckar. På med ansiktsmask och sluta gnäll så är detta rätt snabbt avklarat faktiskt....