Hej,

Jag har plockat bort lite klinker i mitt kök och nu är
golvet ganska jämt men det är lite fixrester kvar. Lägger man ett långt vattenpass över golvet så kan jag se att på vissa ställen är det gropar upp till 5mm. Det är lite fix kvar men den är jäm så det är de ställen där fixen är helt borta som det blir gropar.

Jag ska lägga in parkett och enligt instruktioner så får det vara max 2mm skillnad över 2m och lax 1.25mm över 25cm.

Har ni några tips på hur jag kan slipa golvet jämnt? Jag tänker prova med en skålad diamantskiva till en vinkelslip. Funkar inte det så får jag nog åka och hyra något.

Det funkar men kommer damma som satan, hyr betongslip med dammsugare.

L
När jag slipade golvet i källaren, så tröttnade jag på dammet. Våtslipade golvet med vanlig vinkelslip och diamantskiva från biltema. Dock stänker det en del... Men det var bättre än dammet.

Diamantskivan tog för bra och gick ner i betongen och gjorde det nästan mer ojämnt. Jag provade med en roterande slipmaskin och vanligt 40 papper och det funkar även om det tar lite tid.

• Gilla
pathal
  • Laddar…
Jag har nu slipat golvet och det är jämnt på korta sträckor men kollar man över längre sträckor så finns det vissa ryggar. Så jag blir lite orolig. Men sedan går jag vidare och tittar i vardagsrummet där det ligger ett befintligt parkettgolv. Det är ännu mer ojämnt! Det har jag aldrig märkt tidigare.

Jag ska riva upp all gammal parkett och lägga ny parkett i hela huset. Det jag är mest orolig för är att golvet ska svikta. Det har jag aldrig märkt på det befintliga golvet.

Golvtillverkaren (rappgo) rekomenderade att jag skulle lägga åldersbesändig plast och sedan grålumpapp. Borde jag lägga något annat istället för grålumpapp? Tex någon foam som kanske är lite tjockare och tar bort svikten mer?

Tror ni det är för ojämnt för att lägga parketten nu? Då antar jag att mitt enda alternativ är att flytspackla hela huset? Blir ett jävla meck att tömma hela huset och ha dit någon att flytspackla :(

Här finns lite bilder: https://www.dropbox.com/sc/xk3e9fg16cax0zf/AAAHBQVvG1f19teAjk4GS934a

Jag har gått över golvet med långt vattenpass och kg har 3st ca 0.5m2 stora fgropar på ca 5.mm som mest. Jag tänker att man kanske kan spackla dessa? Vad spacklar man med? Går det att slipa efteråt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.