Vi renoverar köket och river då ut den gamla vinylmattan. Den har vilat på nåt som ser ut som masonit och är 4.5 mm tjockt. Under den ligger råspont.

Vi kommer lägga in Tarkett Texstyle vinylgolv.

Vad använder man för material idag för att jämna ut underlaget? Jag vill inte att golvet bygger särskilt mycket mer än det gamla och vill därför helst undvika att flytspackla. Jag misstänker nämligen att golvet inte är helt vågrätt, vilket inte är ett problem så länge det är hyfsat plant.

Golvet är ungefär 20 m2 och jag har tänkt hellimma mattan.

Redigerat:
Man brukade använda Golvboard, en "masonit" med falser (typ spont) som man limmade i. Lades som ett flytande undergolv. Tror att det går att köpa fortfarande, men är inte helt uppdaterad....

Hittar inte särskilt mycket när jag googlat golvboard. Det kanske går under annat namn idag?

Spångolv

Nu har jag ringt runt och kollat vad traktens byggleverantörer rekommenderar och fått följande förslag:

12 mm golvspån (rotgolv)
10 mm golvspån (rotgolv)
12 mm golvspån (renoveringsgolv)
3 mm masonit i dubbla lager (täckboard)
3 mm masonit i enkellager (täckmasonit)

I tillägg har jag sett att funktionen kan kallas mellangolv och undergolv.

Det slutade med att jag hittade en handlare som fortfarande hade ett mindre lager av masonit undergolv H6. Det fick jag 33% rabatt på, så det blev det.

Redigerat:
Har upplevt att spikhuvuden efter en tid kan avteckna sig ovanpå vinylgolvet. Men det berodde på en gammal fuktskada och spikarna fäste därför inte så bra.

Förr i tiden fuktade man boarden så den svällde lite, sen spikade man med mängder av dyckert. När boarden torkade blev den plan och fin.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.