7 986 läst ·
5 svar
8k läst
5 svar
Vilken Weber produkt motsvarar Finja 520?
Hej!
Jag skall flytspackla golvet i garaget, ca 50m2. Jag tänkte flyta 0-40mm kanske, en del svackor och några mindre gropar.
Min tanke var att använda Finja 520 som någon tipsade om i en annan tråd. Dock säljer min lokala XL butik bara Weber och jag hittar ingen direkt ersättare i deras sortiment. Vilken av Webers produkter kan tänkas motsvara Finja 520? Webers support verkar mest vända sig till företag.
//Johan
Jag skall flytspackla golvet i garaget, ca 50m2. Jag tänkte flyta 0-40mm kanske, en del svackor och några mindre gropar.
Min tanke var att använda Finja 520 som någon tipsade om i en annan tråd. Dock säljer min lokala XL butik bara Weber och jag hittar ingen direkt ersättare i deras sortiment. Vilken av Webers produkter kan tänkas motsvara Finja 520? Webers support verkar mest vända sig till företag.
//Johan
Hej! Har du löst det med flytspacklingen? Ska du belägga ytan med klinker eller den ska ligga öppen? Ska du belägga den och inte är beroende av snabb torktid kan du använda weber 140 Nova (tidigare weber 4310) eller för snabbare torktid weber 120 Reno (tidigare weber 4320) Båda materialen innehåller fiber och är godkända för att sen belägga klinker på i garage som ska utstå en del belastning. Ska ytan vara öppen hade jag rekommenderat att du lägger webers industrispackel som klarar tyngre belastning utan beläggning efter nådd uttorkning! Jag jobbar med Webers spackel dagligen och detta är mina rekommendationer!
Med vänlig hälsning, Fredrik
Med vänlig hälsning, Fredrik
Klinker i ett garage är ett otyg så det blir det inte. Troligtvis öppet ev. med någon epoxifärg men jag är lite rädd för att stänga in fukt. På vårkanten tränger det igenom fukt på ett ställe men det det har blivit mycket bättre efter att jag fixa till takavvattningen. Sen förstör ju färg möjligheterna att svetsa på golvet.
Ytan måste ju klara punktbelastning av en domkraft och slitage av dubbdäck men värre än då blir det inte. Vilket förarbete behövs? Nuvarande platta är betong sedan tidigt 80-tal med färg, olja och skit på ytan. Behöver jag fräsa av hela ytan för att de skall fästa eller bara putsa bort de värsta topparna och prima? Jag såg en Weber 4602 kan det vara något alternativ?
Ytan måste ju klara punktbelastning av en domkraft och slitage av dubbdäck men värre än då blir det inte. Vilket förarbete behövs? Nuvarande platta är betong sedan tidigt 80-tal med färg, olja och skit på ytan. Behöver jag fräsa av hela ytan för att de skall fästa eller bara putsa bort de värsta topparna och prima? Jag såg en Weber 4602 kan det vara något alternativ?
Redigerat:
Har du idag färg på golvet så måste det bort, fräsa eller slipa är vilket som. Kravet är en ren betongyta som du sedan primar flödigt i 2 omgångar med weber 4716 primer. Första omgången primar du med 1 del primer och 5 delar vatten, andra omgången 1 del primer och 3 delar vatten. Viktigt att låta det torka mellan primningarna och även innan man sen flyter golvet. När spacklet sen är torrt så kan du som ett alternativ istället för hårdplast lägga en ytförstärkare som hindrar industrispacklet från att suga ner kraftigt om du tex skulle spilla något eller om bilen kanske läcker vätska. Och det är isf weber 4602 som du ska flyta golvet med, det materialet är framtaget för lättare "industri" så som garage.
Det var det jag misstänkte. Känns som det kommer bli rejält med jobb. Ytförstärkare det måste jag ta och titta närmare på. Det kommer ju blir väldigt med blött på golvet när man kör in en blöt/snöig bil (i dagsläget är det sjöar i svackorna).
Klicka här för att svara