9 224 läst ·
21 svar
9k läst
21 svar
Golv i 30-talsbostadsrätt
Tack för all input! Det verkar vara koncensus kring att linoleum är ett bättre val än klinkers så vi kommer köra på det.
Då kommer en liten följdfråga
Som jag nämnde så är plankgolvet lite ojämnt. Jag tror inte det lutar eller är krökt, men plankorna ligger lite vågigt så att säga. Hur skall jag då göra om jag vill lägga linoleumklickplattor? Ska jag bara skruva fast en spånskiva och lägga plattorna på den? Eller behöver jag fylla ut under spånskivan på något sätt? Tack!
Då kommer en liten följdfråga
Så länge spånskivan är tillräckligt tjock så ska det räcka. Det bästa är ju om du kan använda golvspånskivor som har not och spont så inte skarvarna reser sig och delar på linoleumen.arasmus skrev:Tack för all input! Det verkar vara koncensus kring att linoleum är ett bättre val än klinkers så vi kommer köra på det.
Då kommer en liten följdfrågaSom jag nämnde så är plankgolvet lite ojämnt. Jag tror inte det lutar eller är krökt, men plankorna ligger lite vågigt så att säga. Hur skall jag då göra om jag vill lägga linoleumklickplattor? Ska jag bara skruva fast en spånskiva och lägga plattorna på den? Eller behöver jag fylla ut under spånskivan på något sätt? Tack!
Förstör inte plankgolvet. Om jag köper lägenheten vill jag riva ut linoleummattorna och ta fram plankorna. Jag föreslår att du lägger en tjock foam på plankgolvet och sedan spånskivor flytande ovanpå det. Då skadar du inte plankgolvet.
Ta lite foton på plankgolvet så att du har sådana till prospektet när du säljer.
Ta lite foton på plankgolvet så att du har sådana till prospektet när du säljer.
Jag tror att det finns en överdriven romantisering av plankgolv. I ett hus där golven är tänkta att synas är jag helt med på idén att ta fram dem.
Dock, ett golv som inte är tänkt att synas är sällan speciellt snyggt. Smala plankor av låg kvalitet som inte är speciellt snyggt lagda. Att ta fram plankgolven i ett funkis 30-talshus får arkitekten att rotera i sin grav. Linoleummattan och parkettgolven lades en gång i tiden för att komma bort från känslan av skurgolv och bondstuga.
Dock, ett golv som inte är tänkt att synas är sällan speciellt snyggt. Smala plankor av låg kvalitet som inte är speciellt snyggt lagda. Att ta fram plankgolven i ett funkis 30-talshus får arkitekten att rotera i sin grav. Linoleummattan och parkettgolven lades en gång i tiden för att komma bort från känslan av skurgolv och bondstuga.
Det är helt rätt, men det fattar inte alla hobbyinredare med instagramkonton idag..ZipLock skrev:Jag tror att det finns en överdriven romantisering av plankgolv. I ett hus där golven är tänkta att synas är jag helt med på idén att ta fram dem.
Klicka här för att svara