Så min hyresvärd var inte så pepp på att låta mig lägga massivt golv i lägenheten. Min plan b är att riva upp linoleummattorna (har tre olika färger dessvärre) och få fram betonggolvet för att slipa till det.

Undrar om det är någon direkt temperaturskillnad mellan att köra rå betong vs den där tunna linoleummattan som ligger där idag. Kommer det bli kallare?

Ingen stor skillnad, men betong hör nog till de golv som ger den kallaste känslan. Dock, om du har lägenheter under dig så bör ju inte golvet i sig vara kallt.

Är det ok med hyresvärden att riva upp golven då?

Tyvärr är det bottenvåning, men det är ju iallafall källare under..

Mattorna är gamla och ska säkerligen bytas framöver, om han inte gör det så får jag väl lägga ny linoleummatta när jag flyttar, tänker jag. Har inte så mycket emot linoleum, men när det är tre varianter + ekparkett på 2 rum och kök så tycker jag det blir lite väl stökigt.

Det är inte säkert att det går att slipa det gamla betonggolvet så att det blir snyggt. Riktig linoleum är väl lika dyrt som parkett ?

yonna skrev:
Det är inte säkert att det går att slipa det gamla betonggolvet så att det blir snyggt. Riktig linoleum är väl lika dyrt som parkett ?
Jo, misstänkte det. Hur vet jag om den lämpar sig? Sen är väl "snyggt" lite olika från person till person :)
Letar inte efter en högputsad yta med synliga stenar osv utan snarare en industriell känsla likt det jag länkade här:
https://www.byggahus.se/forum/golv/...vardagsrum-hall-7.html?perpage=15#post2449915

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.