6 690 läst ·
8 svar
7k läst
8 svar
Krav vid flytspackling. Golvspån, hall
Vet inte hur många trådar och guider jag läst om flytspackling, men det känns fortfarande som jag ska göra något som ingen annan gjort tidigare. (Vilket iofs. kan vara sant) 
Jag har byggt ett hallgolv på 5,4M2.
Det är golvreglar 45x220 med cc60.
På dessa reglar är det 22mm golvspån.
Jag ska lägga elgolvvärme T2BLÅ (elektrikern ska installera den) som jag tänkte flytspackla in.
Sen fix och klinker på som slityta.
Men det här med flytspackling.
Kan jag flytspackla direkt på golvspånet (primar först givetvis) med tjocklek 15-20mm för att sen lägga klinker? MÅSTE jag har armeringsnät? MÅSTE jag ha limmad golvgips innan spackling?
Jag vet att det är bättre att vara säker, men jag har för mig att om jag spacklar >15mm med fiberförstärkt spackel räcker det för att få golvet tillräckligt styvt.
Eller?
Jag har byggt ett hallgolv på 5,4M2.
Det är golvreglar 45x220 med cc60.
På dessa reglar är det 22mm golvspån.
Jag ska lägga elgolvvärme T2BLÅ (elektrikern ska installera den) som jag tänkte flytspackla in.
Sen fix och klinker på som slityta.
Men det här med flytspackling.
Kan jag flytspackla direkt på golvspånet (primar först givetvis) med tjocklek 15-20mm för att sen lägga klinker? MÅSTE jag har armeringsnät? MÅSTE jag ha limmad golvgips innan spackling?
Jag vet att det är bättre att vara säker, men jag har för mig att om jag spacklar >15mm med fiberförstärkt spackel räcker det för att få golvet tillräckligt styvt.
Eller?
Japp!
Jag var in till en lokal färg/golvbutik på lunchen.
Jag ska lägga armeringsnät och flytspackla totalt 20mm kom vi fram till.
Men följdfrågan blir då:
Jag ska ju dra primer på spånskivan innan spacklingen, sen ska jag lägga ut armeringsnät, och fästa elvärmen i nätet. Då man bör flytspackla på primern inom en viss tid och samtidigt inte smutsa ner och kanske skada primern, hur gör man då?
Om elektrikern ska sätta fast golvvärmen på armeringsmattan så kommer han garanterat att skada primern, och smutsa ner innan spacklingen...
Kan man prima spånskivan, limma fast golvvärmen på spånskivan och sen lägga armeringsnätet ovanpå golvvärmen innan man flytspacklar?
Känns som man kanske skapat ett problem som inte finns, men vill inte upptäcka mitt i proceduren att man glömt eller missat något och måste avbryta.
Jag var in till en lokal färg/golvbutik på lunchen.
Jag ska lägga armeringsnät och flytspackla totalt 20mm kom vi fram till.
Men följdfrågan blir då:
Jag ska ju dra primer på spånskivan innan spacklingen, sen ska jag lägga ut armeringsnät, och fästa elvärmen i nätet. Då man bör flytspackla på primern inom en viss tid och samtidigt inte smutsa ner och kanske skada primern, hur gör man då?
Om elektrikern ska sätta fast golvvärmen på armeringsmattan så kommer han garanterat att skada primern, och smutsa ner innan spacklingen...
Kan man prima spånskivan, limma fast golvvärmen på spånskivan och sen lägga armeringsnätet ovanpå golvvärmen innan man flytspacklar?
Känns som man kanske skapat ett problem som inte finns, men vill inte upptäcka mitt i proceduren att man glömt eller missat något och måste avbryta.
Moderator
· Stockholm
· 57 702 inlägg
Sååå himla känsligt är det inte med primern. Det viktiga är att det inte kommer lager med damm, som ju är vanligt på ett bygge.
Man kanske kan lägga ut armeringsnätet, elektrikern fäster golvvärmen och sen primar man innan flytspacklingen?
Blir lite svårt att jobba in primern i spånskivan med nätet liggandes på spånskivan, men det kanske blir tillräckligt ändå?
Då borde det bli minst damm och skräp innan spacklingen.
Blir lite svårt att jobba in primern i spånskivan med nätet liggandes på spånskivan, men det kanske blir tillräckligt ändå?
Då borde det bli minst damm och skräp innan spacklingen.
Medlem
· Västra Götaland
· 257 inlägg
Använd en tryckspruta och spruta ut primern. Finns ju sprutor till typ ogräsättika att köpa. Mycket smidigare än att borsta ut den ifall du inte har ett slätt golv
Produkter som diskuteras: "tryckspruta"
Tryckspruta Fri-Sprutan S Control 5 liter Jape
Till Grön-Fri och Mögel-Fri
399 kr inkl moms
Läs mer
Men om primern inte är så viktig kan jag ju ändå spruta ut den som Mattias_Eson säger. Bättre än ingen primer alls kan jag ju tycka. Även om den inte är borstad ut med pensel. Känns inte som en direkt dyr detalj som man tjänar på att hoppa över.
Medlem
· Västra Götaland
· 257 inlägg
Står ofta på flaskan till primern att den även kan sprutas ut med "primer-spruta" men jag ser inte hur en sådan spruta skulle vara annorlunda mot en vanlig spruta
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden