Hej!

Vi har köpt en lägenhet som är byggd -56. Vi har nu börjat renovera och skulle vilja lägga in ny parkett i vardagsrummet och sovrummet. Men nu har vi upptäckt att den befintliga parketten i vardagsrummet är lagd på ca 8-9 cm sand. Jag undrar nu vad det finns för alternativ att göra med detta för att det ska bli så bra som möjligt, och som vanligt, till en sån liten kostnad som möjligt?

Parketten som ligger där nu knarrar och sviktar tyvärr lite men det ser ut som att den ligger emot väggen på sina ställen. En ide vi hade var att kapa loss det befintliga parketten från väggen och lägga det nya ovanpå, men blir det bra? En annan ide vi hade var att skotta ut sanden och gjuta eps och flytspackla men det lägger ju på ca 8000-10000 kr till det hela.

Parketten vi vill ha är Berg & Bergs Trumf XXL från bauhaus som kostar 499kr/m2. Så man vill ju att det blir bra.

Till detta lägger vi även till problemet med att vi helst vill höjdmatcha emot hallen där vi ska lägga klinker, om vi lägger den nya parketten på den gamla skulle den förmodligen bli ca 10-15mm högre än klinkern. Iof så kanske man kan lägga upp klinkern lite med flytspackel eller något.

Så har ni några idéer på hur man gör? Skulle det vara ett alternativ att slita ut parketten som ligger där nu och dra av ca 20mm av sanden och lägga in golvspån som man sedan lägger parketten på?

Vardagsrummet är ca 24m2.

Jag gjorde en liknande upptäckt när jag skulle renovera min lägenhet. När jag rev bort den gamla parketten så låg den på ett regelverk som flöt ovanpå ca 1 dm sand.

Jag funderade på om det bästa inte vore att gjuta men det var kändes som ganska mycket jobb och även dyrt så det slutade med att jag förstärkte upp reglarna och la golvspån istället. Ovanpå detta la jag sen min parkett. Det blev ganska bra och hittills har jag inte ångrat mig.

Ja precis, det är ju ett alternativ. Men då funderar jag på om man inte det skulle bli samma sak som att lämna kvar den gamla parketten om man skär ut den ordentligt från väggen? Förutom att det bygger lite högre då.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.