Hjälp!
Vi fick frågan hur vi vill ha parketten i vårt hus och måste bestämma oss snabbt, kan ju tyckas enkelt men vinklarna i huset får oss att hitta fel hur vi än gör.

IMG_20160519_211301.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Åsa Lund
Undvik

Åsa Lund
Lägg klinker i köket så blir det lättare att få till parkett i övrigt

Stengolv i romanummönster i den öppna kök och vardagsrumsdelen. Slipat betonggolv vore också snyggt och trevligt.

Redigerat:
Parketten är redan inköpt så era svar var inte så hjälpsamma...

Svaren tyder ju ändå på att det kanske inte går att lägga 100% parkett på ett snyggt sätt...?

• Gilla
Robert63
  • Laddar…
Då råder jag TS att i framtiden tänka först och köpa sedan.

Nu är det ju knappast så att vi skulle valt en annan värld planlösning för att vi tänkt på hur golvet tidigare och vi vill gärna ha parketten så min fråga är väl snarare hur man minimerar kompromisserna.

Blir väldigt stort golv att lägga allt ihop? Behöver de inte skarvas någonstans? Brukar ju vara tex max 30kvm.

Vet inte varför värld kom in i meningen....

Jag skulle lägga den i längsriktningen så att det blir snett i kök och hall.
Inga försök att skarva och fixa.
Blir en häftig effekt och håller ihop hela huset!

Oavsett riktningen på parketten så skulle jag försöka få dem att bryta det snyggt i vinkeln, ungefär som man skulle gjort på en altan. Risken är väl att övergången blir mindre snygg, vet inte riktigt om det gå att göra bra. Diagonalt golv tycker jag känns väldigt 90-tal och konstigt. Men det är ju mitt tycke och smak. :)

Vad gäller riktningen så skulle jag ta hänsyn till var jag får mest ljusinsläpp, vilken typ av parkett och formen på rummet. Lägger man det tvärs ljuset så ser man skarvarna väldigt väl men är det ett borstat golv med tydlig struktur kan det vara snyggt och förhöja intrycket av golvet tycker jag. Vanligt lackat golv hade jag lagt i ljusriktningen. Dock kommer rummets form in där. Det stora rummet är ganska långsmalt och lägger man golvet i längdriktningen förstärks det ytterligare. Har ni tänkt er möblera rummet som olika rum i rummet kan det säkert funka bra med golv lagd i längdriktningen.

De mindre rummen skulle jag lägga alla golv i ljusriktningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.