1 742 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Skada i lacken
Hej,
De trådar jag har hittat har främst handlat om repor och skador i trä:t.
I mitt fall handlar det om ett nylackat (sidenmatt) golv som fick ett par streck i sig när jag flyttade ut tvättmaskinen. Jag använde skyddpapp under benen men det var inte tjockt nog och nu syns en lång "repa" i lacken men det är bara synligt i en viss vinkel mot en ljuskälla. Det ser mest ut som att lacken har "smetats ut" av trycket från benen.
Finns det något jag kan göra för att åtgärda detta? Kan lägga upp bild senare om jag inte lyckats beskriva tillräckligt bra.
Mvh
De trådar jag har hittat har främst handlat om repor och skador i trä:t.
I mitt fall handlar det om ett nylackat (sidenmatt) golv som fick ett par streck i sig när jag flyttade ut tvättmaskinen. Jag använde skyddpapp under benen men det var inte tjockt nog och nu syns en lång "repa" i lacken men det är bara synligt i en viss vinkel mot en ljuskälla. Det ser mest ut som att lacken har "smetats ut" av trycket från benen.
Finns det något jag kan göra för att åtgärda detta? Kan lägga upp bild senare om jag inte lyckats beskriva tillräckligt bra.
Mvh
Det där borde du kunna polera bort om det inte gått igenom lacken. Testa först på ett dolt ställe att polera med lite rubbing eller annat polermedel till bil, det gäller att hitta något som inte reagerar med lacken bara. Själv har jag kört autosol på ekparketten hemma, men den är från 50-talet så det kan vara mycket tuffare lack hos mig som tål mer.
Vänta förresten, om du har sidenmatt lack så kanske det inte alls blir bra att försöka polera bort. Risk för att det blir blankare än resten av golvet. Men om du har möjlighet att testa någonstans där det inte gör något så...
Det är en av nackdelarna med lackat golv istället för oljat. Man åker lätt på att göra om hela golvet om man råkar ut får en repa eller dyl. Svårt, för att inte säga omöjligt, att reparera lokalt utan att det syns på mattlackade golv.
Klicka här för att svara