Renoverare
· Härnösand
· 38 inlägg
Jag har en trappa med linoleummatta nerfälld i stegen. Det går inte att ta bort den mattan utan att riskera att man förstör omliggande trä. Jag funderar därför att lägga en nålfiltmatta men tycker att de flesta är onödigt tjocka med tanke på att de ska formskäras och limmas ovanpå den befintliga linoleummattan.
Finns det andra alternativ - jag vill alltså inte ha en plastmatta! Jag har sett exempel där man använt en vävd trextilmatta men den rispas lätt där snittet inte ligger paralellt med väven och vissa steg är ju sneda. Vill behålla trappans karaktär och inte klä in hela stegen med trä. Huset är ett suterränghus från 1962.
Tacksam för tips och synpunkter - av en mattläggare kanske?
Finns det andra alternativ - jag vill alltså inte ha en plastmatta! Jag har sett exempel där man använt en vävd trextilmatta men den rispas lätt där snittet inte ligger paralellt med väven och vissa steg är ju sneda. Vill behålla trappans karaktär och inte klä in hela stegen med trä. Huset är ett suterränghus från 1962.
Tacksam för tips och synpunkter - av en mattläggare kanske?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fin trappa.
Jag är övertygad om att enda vettiga alternativet är att avlägsna linoleummattan. Finns säkerligen ingen nålfilt som klarar att kanterna är helt exponerade på trappsteg.. Ett vanskligt jobb som jag inte skulle överväga om trappstegen är så bra skick som det verkar enligt bild.
Jag är övertygad om att enda vettiga alternativet är att avlägsna linoleummattan. Finns säkerligen ingen nålfilt som klarar att kanterna är helt exponerade på trappsteg.. Ett vanskligt jobb som jag inte skulle överväga om trappstegen är så bra skick som det verkar enligt bild.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Finns det någon som jobbar med och kan Aptus låssystem?
Teknik -
Finns det någon väg att få "icke godkänd behandling"?
Övrigt Off Topic -
Hej! Jag undrar om det finns asbest i detta limmet.
Miljö & Hälsa -
Vad finns det för erfarenheter av Naturdörren från Naturfönster här?
Fönster & Dörrar -
Varför finns det inget vettigt sett att se elpriser(spotpris)
Elavtal, elpriser & elförbrukning