Hej, jag skall byta kakel i en entré på cirka 15 m2. En bekant berättade att det finns en massa för att fästa plattorna direkt på det befintliga kaklet (lätt skrovlig yta). Nackdelen blir att jag får en nivåskillnad till angränsande rum samt att första steget i en trappa blir lägre. Det befintliga och det nya kaklet är plattor på 45 x 45 cm.
Hur mycket arbete innebär det att ta bort det befintliga kaklet och förbereda för det nya, ett par dagar eller ett par veckor? Behöver man slipa med maskin för att få en jämn yta för det nya kaklet eller räcker det med huggmejsel och slägghammare för att få bort gammal fästmassa? Vad säger ni som har erfarenhet?

BirgitS
Dagar och inte veckor troligen, men visst beror det på hur bra klinkern sitter fast nu och vad underlaget är.

BirgitS BirgitS skrev:
Dagar och inte veckor troligen, men visst beror det på hur bra klinkern sitter fast nu och vad underlaget är.
Tack för ett snabbt svar, den befintliga klinkern har suttit i två år, lagd på betong. Hela huset har klinkergolv och ingenstans finns tendenser till att det lossnar. Bör jag räkna med att behöva slipa?

BirgitS
Det är väl risk för att betongen skadas när man tar bort kaklet men det fixar man väl snarare genom att fylla igen groparna än genom att slipa betongen.

Jag är mer orolig för att gamla häftmassan skall ställa till problem.

Man brukar fräsa bort fixet
Ser ut som en liten golvslip och på valsen är det som brickor som slår bort, finns på hyrfirma och hyr även en dammsugare.
Sen får du flytspackla ytan med ett flytspackel som flyter bra, inte fiber eller nåt liknande, Ardex K14 eller K39 skulle jag använt.
Möjligen att man kan ta en Flex betongslip och slipa bort men det tar nog längre tid och ytan blir väldigt slät så enl en del så är det ingen bra yta för fix att fästa i (om det stämmer vet jag inte)

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.