Har köpt ett hus och ska lägga in nytt golv.
I köket står en kamin på en stor betong-/stenplatta.

Har funderat på att lyfta kaminen, ta bort plattan och lägga golv under, men har kommit fram till att inte lyfta då skorstenen är i vinkel på vinden och ingen av de spisinstallatörer jag pratat med kunde garantera att det skulle gå bra att lyfta.

Därför vill jag nu göra plattan som kaminen står på mindre. Den sticker ut ca 90 cm framför kaminen. Det jag nu funderar på är om plattan är där för att bära kaminen och att den behövs för att golvet annars inte klarar bära kaminens tyngd. Är krypgrund.
Någon som har en känsla för hur mycket jag vågar kapa plattan? Tror ni att den är där för att golvet inte är bärande nog?
 
  • Kamin på betongplatta i ett kök med laminatgolv och öppen planlösning i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den där stora plattan är troligen för att fördela lasten av kamin och skorsten på en större yta av golvet, samt att hindra glöd trilla ut på plastgolvet då du lägger i mer ved.
Frågan är hur du skall kapa den snyggt? Och jag förstår att du tycker den är onödigt stor.
 
Jag tror att skivan finns där för att skydda golvet mot utfallande glöd. Jag har för mig att den måste gå 50 cm framför eldstaden. Men hör med sotaren innan du kapar den så att du inte kapar för mycket. Den kaminen kan knappast väga mer än 200 kg så bärigheten tror jag inte att du behöver oroa dig för. Det verkar inte helt enkelt att kapa den skivan på ett snyggt sätt.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Jag tänkte att det kanske skulle gå att såga med ett multiverktyg. Kanske inte blir supersnygg snitt, men tänker att det går att fixa till med någon plåtkant och ett nytt skydd uppe på plattan.
Tror du det skulle funka?

GoC GoC skrev:
Den där stora plattan är troligen för att fördela lasten av kamin och skorsten på en större yta av golvet, samt att hindra glöd trilla ut på plastgolvet då du lägger i mer ved.
Frågan är hur du skall kapa den snyggt? Och jag förstår att du tycker den är onödigt stor.
 
Tror att golvet behöver vara skyddat 30 cm framför kaminen, så plattan är väldigt mycket större än vad den behöver vara.

A Avemo skrev:
Jag tror att skivan finns där för att skydda golvet mot utfallande glöd. Jag har för mig att den måste gå 50 cm framför eldstaden. Men hör med sotaren innan du kapar den så att du inte kapar för mycket. Den kaminen kan knappast väga mer än 200 kg så bärigheten tror jag inte att du behöver oroa dig för. Det verkar inte helt enkelt att kapa den skivan på ett snyggt sätt.
 
Enda sättet att få det snyggt är ju att kapa i bakkant
 
  • Gilla
HammarClark
  • Laddar…
Hur menar du då?
Kaminen står ju på plattan.
 
Fast det räcker med att den lyfts 5 mm för att läsa bort skivan och klossar under så länge
Är nog en del lösa saker som man kan lossa på min va alla stenen demonterbara sen lyfter man den på två man
 
L Linnea O skrev:
Hur menar du då?
Kaminen står ju på plattan.
Du får så klart lyfta kaminen några mm och dra fram plattan, såga av den i bakkant i lämplig längd, med en vinkelslip med diamantklinga och sedan skjuta tillbaka plattan in till väggen. Spelar ju ingen roll om du skadar golvet då du ändå skall lägga ett nytt. Men frågan är hur du tänkt lösa det runt plattan, som är rundad, så att det blir snyggt.
Ett alternativ är så klart att kapa alla rundade kanter på plattan så att den blir fyrkantig och montera en snygg svart täcklist av metall som täcker springan mellan nya golvet och plattan.
Men vad är den gjord av? Ser ut som en plastkant som är limmad runt plattan.
 
För att få snyggt med golvet runt tänkte jag ta bort det rundade och ha ett rakt avslut. Kan jag inte lika gärna såga plattan liggande på golvet då? Så slipper jag lyfta kaminen.
Är inte helt säker på vad plattan är gjord av. Betong gissar jag och målad med någon typ plastfärg.
 
L Linnea O skrev:
För att få snyggt med golvet runt tänkte jag ta bort det rundade och ha ett rakt avslut. Kan jag inte lika gärna såga plattan liggande på golvet då? Så slipper jag lyfta kaminen.
Är inte helt säker på vad plattan är gjord av. Betong gissar jag och målad med någon typ plastfärg.
Som jag skrev tidigare så är det nog det enklaste, ta en vinkelslip med diamatklinga och kapa bort alla rundade kanter och kapa till lämplig längd.
Sedan kan du sätta en snygg övergångslist / nivålist / kanslist i svart aluminium runt hela plattan ned mot det nya golvet.
 
  • Gilla
Linnea O
  • Laddar…
En skorsten växer flera cm när man eldar så att lyfta 5mm i kallt tillstånd kan inte vara ett problem.
Palla på båda sidor och gör ett enkelt lyftok av brädor och spännband så kan du lyfta kontrollerat.
Jag skulle absolut kapa i bakkant.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar och 2 till
  • Laddar…
Såga för död o pina inte direkt på golvet! Innan du vet ordet av har du fula märken i golvet.

Jag skulle också såga i bakkant. Det blir inte lätt att få till ett snyggt snitt.

Lyft kaminen 5mm, ta ut skivan, såga i bakkant, återställ.
 
B Bjober skrev:
En skorsten växer flera cm när man eldar så att lyfta 5mm i kallt tillstånd kan inte vara ett problem.
Palla på båda sidor och gör ett enkelt lyftok av brädor och spännband så kan du lyfta kontrollerat.
Jag skulle absolut kapa i bakkant.
Men hur får du en snygg skarv mot det nya golvet? I mitt huvud är det ett klickgolv av något slag. Är väl bara en plastmatta som snyggt och enkelt kan läggas in emot den där plattan.
 
Ska lägga nytt klickgolv, så behöver ha raka kanter på plattan tänker jag, för att få det snyggt.

ricebridge ricebridge skrev:
Såga för död o pina inte direkt på golvet! Innan du vet ordet av har du fula märken i golvet.

Jag skulle också såga i bakkant. Det blir inte lätt att få till ett snyggt snitt.

Lyft kaminen 5mm, ta ut skivan, såga i bakkant, återställ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.