45 194 läst ·
21 svar
45k läst
21 svar
Byta golv i gillestuga / Källare
Hej!
- ja bila måste du, om du vill ha golvvärme. Helt klart. Nej, inte svårt att bila. Tungt men kul. Kan du stänga av rummet så är dammet inte heller ett problem. Hyr en lite större bilningsmaskin än du tror och ha någon kompis som kör skottkärra. Har du fönster i rummet, så kan du hyra ett transportband. Det blir mycket som ska ut. 20 m2 och 50 cm djupt är 10 m3 betong/sten ...
- Självdrag vs. mekanisk. Hmm ja, där är jag ingen expert. Har man någon form av frånluftsvent i källaren hjälper det till. Är rummet inte kvadratiskt hjälper det till. Det enklaste systemet (Platon) har ju garanti, så det bör funka. Det är möjligt att plattan under platonmattan förblir lite fuktig, men fukten kommer då i alla fall bara i kontakt med platonmattan. Mekaniskt är så klart bättre, men dyrt, det låter och påverkar ventilationen i huset.
OBS se till att kolla radonet i källaren noggrant innan ni bestämmer er för metod. OBS
- ja bila måste du, om du vill ha golvvärme. Helt klart. Nej, inte svårt att bila. Tungt men kul. Kan du stänga av rummet så är dammet inte heller ett problem. Hyr en lite större bilningsmaskin än du tror och ha någon kompis som kör skottkärra. Har du fönster i rummet, så kan du hyra ett transportband. Det blir mycket som ska ut. 20 m2 och 50 cm djupt är 10 m3 betong/sten ...
- Självdrag vs. mekanisk. Hmm ja, där är jag ingen expert. Har man någon form av frånluftsvent i källaren hjälper det till. Är rummet inte kvadratiskt hjälper det till. Det enklaste systemet (Platon) har ju garanti, så det bör funka. Det är möjligt att plattan under platonmattan förblir lite fuktig, men fukten kommer då i alla fall bara i kontakt med platonmattan. Mekaniskt är så klart bättre, men dyrt, det låter och påverkar ventilationen i huset.
OBS se till att kolla radonet i källaren noggrant innan ni bestämmer er för metod. OBS
Förtydligande:
- Alltså vad gäller fukt i plattan. Den kommer alltid att vara relativt fuktig. Det som tex Platon/Nivell etc gör FRAMFÖRALLT är att skilja fukten från det som kan fara illa av fukten, dvs spånskiva, golv etc etc
Kommer fukten upp genom ventilerade socklar eller motsvarande, ventileras det sedan bort i rummet. Därför är avfuktare, frånluftsvent el dyl. bra.
- Alltså vad gäller fukt i plattan. Den kommer alltid att vara relativt fuktig. Det som tex Platon/Nivell etc gör FRAMFÖRALLT är att skilja fukten från det som kan fara illa av fukten, dvs spånskiva, golv etc etc
Kommer fukten upp genom ventilerade socklar eller motsvarande, ventileras det sedan bort i rummet. Därför är avfuktare, frånluftsvent el dyl. bra.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Vad byggnormen är vid nybygge och platta på mark är inte särskilt relevant för denna situation. Dels är det källare och kanske 2m under mark och dels har ni nog rätt mycket att göra på era hus om ni ska ha senaste byggnorm överallt...
weii skrev:Vi har precis köpt ett 60-talshus och vill göra om i gillestugan. Bra takhöjd redan idag så vi kommer inte behöva göra något åt det. Däremot luktar det källare, vilket är konstaterat av besiktningsman, Provhål är borrat i golvet (För 10 år sedan när förre ägaren flyttade in) och vad jag förstått är det inga fuktproblem (skall dock försöka mäta själv). Källaren är ett fd. garage som man byggt om. Jag har hört mig för och det troliga är att det är ett uppreglat golv på betongplatta, sedan ligger det ett tätt linoleumgolv uppepå så fukten kapslas väl in. Låter det troligt?
Vi kommer dränera huskroppen som har källardel innan vi börjar renovera där nere. Det gäller ju att börja i rätt ordning.
Men vad gör vi med golvet efter dräneringen är gjord och allt är utrivet? (vi måste riva bort golv + hela panelen som sitter på väggar + tak). Hur måste man göra för att inte få fuktproblem från betongplattan? Måste man regla? VI vill gärna göra det själva och ingen av oss är hantverkare men rätt händiga. Vad väljer man för yta till golvet sen? Vi är inte alls sugna på klinker utan målet är att ha ett biorum där nere och tanken var heltäcknignsmatta. Nu blev det lite rörigt kanske men frågan är: Hur gör vi undergolvet om vi vill ha heltäckningsmatta utan krångel?
Tack för råd och synpunkter![]()
Rev själv ut vårt uppreglade trägolv i gillestugan och på vissa ställen var de nedgjutna trärelarna uppruttna och på andra ställen fina. Jämnade sedan till betongplattan med ytterligare ett par centimeter betong och lät det torka i 6 månader. Har sedan lagt dit en syntetisk heltäckningsmatta som "andas" och resultatet blev kanon. Det finns heltäckningsmattor av organiska material, vilka man ska undvika. Det finns även heltäckningsmattor med "skumgummibaksidor" som är täta, dessa ska man givetvis ej använda där fukt kan finnas.
W weii skrev:Vi har precis köpt ett 60-talshus och vill göra om i gillestugan. Bra takhöjd redan idag så vi kommer inte behöva göra något åt det. Däremot luktar det källare, vilket är konstaterat av besiktningsman, Provhål är borrat i golvet (För 10 år sedan när förre ägaren flyttade in) och vad jag förstått är det inga fuktproblem (skall dock försöka mäta själv). Källaren är ett fd. garage som man byggt om. Jag har hört mig för och det troliga är att det är ett uppreglat golv på betongplatta, sedan ligger det ett tätt linoleumgolv uppepå så fukten kapslas väl in. Låter det troligt?
Vi kommer dränera huskroppen som har källardel innan vi börjar renovera där nere. Det gäller ju att börja i rätt ordning.
Men vad gör vi med golvet efter dräneringen är gjord och allt är utrivet? (vi måste riva bort golv + hela panelen som sitter på väggar + tak). Hur måste man göra för att inte få fuktproblem från betongplattan? Måste man regla? VI vill gärna göra det själva och ingen av oss är hantverkare men rätt händiga. Vad väljer man för yta till golvet sen? Vi är inte alls sugna på klinker utan målet är att ha ett biorum där nere och tanken var heltäcknignsmatta. Nu blev det lite rörigt kanske men frågan är: Hur gör vi undergolvet om vi vill ha heltäckningsmatta utan krångel?
Tack för råd och synpunkter![]()
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden