Ska sätta golvlist och jag har kanske en dum fråga. Men enligt listtillverkaren bör lister som är högre än 56 mm spikas både i nedan- och ovankant. Vår tanke är att ha lister som är 69 mm.

Det är gipsväggar med bakomliggande 45-reglar. Golvet plus underlagsfoam bygger ca 16-18 mm. Kvar av regeln blir alltså bara ca 27 mm. Hur sätter jag spiken då? Om jag bara sätter den i gipsen lär den väl inte göra någon större nytta och finns det inte risk att man sätter spiken i någon ledning?

Som sagt, kanske en dum fråga, men tar gärna emot input! Tack på förhand.
 
Det går självklart bra att sätta listerna i din 45 regel, därmemot så rek. De att ha 2 skruvar/dyckert för att det ska minimera glipa bland annat.

I ditt fall har du ju inte mycket val, om du inte vill använda en massa gipsplugg.
 
  • Gilla
Nossungam
  • Laddar…
Allright. Jo, har förstått att det är anledningen.

Jag är lite inne på att limma upp listerna istället, delvis för att undvika risken för glipor. Är dock lite osäker på om det fungerar bra på gipsvägg. Är det PL600 som gäller i så fall?
 
N Nossungam skrev:
Allright. Jo, har förstått att det är anledningen.

Jag är lite inne på att limma upp listerna istället, delvis för att undvika risken för glipor. Är dock lite osäker på om det fungerar bra på gipsvägg. Är det PL600 som gäller i så fall?
Är ingen lim expert men borde bli PL400, problemet blir att pressa så den verkligen fäster.

Om ingen annan har ett tips hade jag istället kört pl400 sträng uppe och dyckert i 45 regel beroende på tjocklek på golvlist.

Vi har satt ca 200-30 meter golvlist som är 145*25 mm och dessa kräver skruv. Så tur var har vi osb bakom
 
  • Gilla
putte22
  • Laddar…
B bergquist skrev:
Är ingen lim expert men borde bli PL400, problemet blir att pressa så den verkligen fäster.

Om ingen annan har ett tips hade jag istället kört pl400 sträng uppe och dyckert i 45 regel beroende på tjocklek på golvlist.

Vi har satt ca 200-30 meter golvlist som är 145*25 mm och dessa kräver skruv. Så tur var har vi osb bakom
Ja, ditt sista förslag är ingen dum idé.

Men det är ingen som har erfarenhet av att sätta lister med enbart lim på gipsvägg?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.