Tjena! Håller på o river bort en linoleummatta hemma o blir smått galen på det!

Fått bort mycket av det övre lagret på mattan med det vita son syns på bilden är det som blivit kvar.

Och jäklar vad det sitter!!

Frågan är måste allting verkligen bort?
Jag ska lägga nytt parkett med en lite grövre foam under. Tror ni det kommer kännas på golvet att det finns en nivåskillnad på vissa ställen med några millimeter?

Känns onödigt att slita sönder sig för något som kanske inte ens märks senare

• Rivning av linoleummatta på betonggolv med kvarvarande limrester och verktyg som syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet ej som svar på din fråga, men ta det
som en "träning" men använd barkspade
det gjorde jag.

Precis, barkspade eller ett bredare stämjärn (som man får vässa ofta) om du vill ha bort det.

Det beror ju på hur tjockt det är som är kvar men som du skriver "några millimeter" så kommer det att märkas och du kan få "bulor" i parketten som sviktar (beroende på hur tjock parketten är).

Enklaste lösningen är någon millimeter flytspackel på... :)

Kanske hyra en mattstripper?

K Kråklind skrev:

Fått bort mycket av det övre lagret på mattan med det vita son syns på bilden är det som blivit kvar.

Jag ska lägga nytt parkett med en lite grövre foam under. Tror ni det kommer kännas på golvet att det finns en nivåskillnad på vissa ställen med några millimeter?

K Kråklind skrev:

Försent nu såklart, men du skulle låtit "Vinylmattan" legat kvar(y)

Vet du hur gammal mattan är?

Ser väldigt mycket ut som botten på en jag haft. Skulle det vara samma typ så är det vita lagret ~90% asbest. Kan nog vara värt att skicka på analys och sanera om du inte är 100% säker på mattan.

C Cerb skrev:
Vet du hur gammal mattan är?

Ser väldigt mycket ut som botten på en jag haft. Skulle det vara samma typ så är det vita lagret ~90% asbest. Kan nog vara värt att skicka på analys och sanera om du inte är 100% säker på mattan.
Försent att skicka på analys nu i sådana fall, men nej, det är inte asbest. Det syns på limränderna, sånt lim användes inte på den tiden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.