Ska renovera ett sovrum i en lägenhet från 1969 och mattlimmet innehåller säkert asbest sägs det, så blivit rådda att låta mattan ligga och montera nytt klickgolv ovanpå.
Har nu börjat riva ut de gamla golvsocklarna och ser då att det inte är en plastmatta utan 2 st. På ett ställe sitter allt väldigt löst, så jag vågade mig på att lyfta upp och fota lite.
Misstänker att det blir svårt att få loss översta mattan utan att få loss den understa, men slänger in en fråga här ifall nån här inne har möjlighet att analysera alla lager av golv här och vad vi bör göra? Ska vi låta allt ligga och lägga nya klickgolvet ovanpå?

Jag tycker det ser ut som nån sorts lumppapp underst(?) följt av matta, lim, matta. Vid ett annat ställe i rummet ser man att det ligger något svart och där tänker jag att det säkert är sk. svartlim. Men varför ser det ut som det ligger lumppapp under mattorna?

• Lyfta hörn av gamla golvbeläggningar som visar lager av matta och troligt lumppapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla upplyfta golvplattor som avslöjar flera lager av gammalt lim och lumppapp.
    Skapa konto
  • Skikt av gammalt golv med lumppapp, svartlim och två mattlager i ett renoveringsprojekt.
    Skapa konto
  • Närbild på äldre golvkonstruktion med två plastmattor, möjlig lumppapp och limrester.
    Skapa konto
Så där såg det ut i min lgh från -53

Först betonggolv,
Sedan
någon form av lumpasfaltspapp som låg löst, men hade klibbat fast där den "svettats"
Sedan
Löslagd linoleummatta forshaga
Sedan
Nyare limmad matta.

Jag skickade ett prov på alla lager ner till betongen till asbestanalys.se
Blev en provavgift för alla lager. Hade tur ingen asbest i något av alla lager.

Det jobbiga var att skrapa loss den lumpasfaltspappen som fastnat i golvet, jag skulle lägga ny matta så den skulle väck, du kanske kan behålla pappen om du ska lägga laminat

Eller om du har tur så kanske du kan skära allt i ark och få ett rent golv.

Asbestanalys gick iallafall snabbt och smidigt, jag kunde inte lägga ett tredjelager matta på golvet, då hade det blivit trångt under dörrar mm.

H HSP skrev:
Så där såg det ut i min lgh från -53
Tack för utförligt o bra svar! Då kanske vi ska överväga att skicka det på asbestanalys till att börja med. Tack o lov har vi ingen stress med detta projektet, det får ta den tid det tar.
Men jag trodde de tog betalt per material/lager. Får man isåfall reda på i vilken del som de hittar asbest om de analyserar allt till en provavgift?

Jag trodde att mattan skulle sitta limmad fast i betonggolvet, men visst verkar det som att den ligger ganska löst och att det möjligen är den där lumpalfatspappen som sitter fast i golvet. Jag blir glad bara vi kan riva ut mattorna, och kan väl isåfall lägga ett till lager lumppapp ovanpå det gamla.

Min gissning är ju att det inte är mattorna som innehåller asbest utan isåfall lumpasfaltpappen?

Vi var beredda på att lägga nya golvet ovanpå trots att det skulle bli "för högt", med en ev. ful lösning vid tröskeln som följd samt hyvla ner dörren några mm. Men självklart vore det ju önskvärt att få ut mattorna och slippa det där.

BirgitS
I vår lägenhet från -63 är det några cm sand ovanpå betongen, följt av en tunn plast (som en kraftig plastkasse ungefär) och en tunn masonitskiva som linoleum- eller plastplattorna är limmade på. Ovanpå plattorna är det numera parkettgolv eller flytspackel+klinkers.

Nu har jag skurit ut en bit och stoppat i påse. Ska skicka iväg innehållet på analys med posten imorgon!

Mycket "spännande" kan man hitta när man renoverar i sina gamla lyor...

Även när det gäller väggarna funderar jag på om det är asbest i form av tunna eternitskivor som sitter bakom tapeterna...? Tunn ljusgul och ganska blank yta med "puts" bakom. Det ser likadant ut både i min lägenhet (-57) och i mammas lägenhet (-69).

• Utskuren bit av tapet som avslöjar ett underliggande ljusgult skikt på en vägg, möjlig misstanke om asbestmaterial.
    Skapa konto
BirgitS
Tretex på väggarna var vanligt innan gipsskivorna slog igenom. Det är en rätt porös träbaserad skiva.

Ja man får reda på vilket lager det är asbest i,
Även mattornas baksida kan innehålla asbest. lika väl som pappen och limmet. men det svara analysen på,

Är det inte så att väggarna är spacklade och målade, det var en del av mina rum när jag ångade ner tapeten. Det var hallen och matvrån i köket, då de varit målade från början,
Övriga rum var målade med ett lager vit matt färg på putsen, säkert för att tapetlimmet ska sitta bättre.

• Gilla
Kladdkaka
  • Laddar…
H HSP skrev:
.
Tack. Det blir "spännande" att få svar på analysen. Hoppas på bra utfall så vi kan riva ut skiten :)

Ang. väggarna så kan det låta vettigt!

Idag hittade jag 12 borrhål på vardera sida fönstret efter olika gardinstänger. Roat mig med att dra ut massa gamla pluggar som tidigare bara tapetserats över :)

Kladdkaka Kladdkaka skrev:
Tack. Det blir "spännande" att få svar på analysen. Hoppas på bra utfall så vi kan riva ut skiten :)

Ang. väggarna så kan det låta vettigt!

Idag hittade jag 12 borrhål på vardera sida fönstret efter olika gardinstänger. Roat mig med att dra ut massa gamla pluggar som tidigare bara tapetserats över :)
Hej! Gammal tråd men vad fick ni för svar på analysen? Jag har ett liknande material hemma i lägenheten från 50-talet.

S Spargel skrev:
Hej! Gammal tråd men vad fick ni för svar på analysen? Jag har ett liknande material hemma i lägenheten från 50-talet.
Hej! Resultatet var faktiskt negativt :D Men jag skulle nog inte våga utgå från att det är samma tur hos dig. Om du har några dagar du kan vänta på resultat så skulle jag verkligen rekommendera att skicka på analys. Jag har själv rivit ut ett golv i köket i min förra lägenhet (byggd -57) och då var jag under tidsnöd så jag tog risken... med ansiktsmask och skyddsglasögon, men jag kommer ju för alltid få leva med tanken på att det kan vara så att jag tog en dum jävla risk. Men även yrkesfolket jag tog in då ryckte på axlarna ungefär, när jag rådgjorde med dem om ifall jag skulle göra en asbestanalys.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.