Hej,

Vi har köpt ett renoveringshus byggt 1967, tegelhus med spånskivor i väggar och betong mellan entréplan och källare.

Vi kommer enbart renovera en sak i taget för att inte ta oss vatten ovanför huvudet, och därmed är detta ingen prioritet än. Vi kommer börja med dränering och badrum för att säkerställa så inga fler fuktskador kommer till.

MEN, varför knarrar det på entréplans sovrum så ofantligt mycket? Det är plastmatta i samtliga rum, allt gjort på 60-70-talet. Vad brukar vara den främsta orsaken?

Vid renovering senare av sovrum tänkte jag att det är lätt att bara lägga golv på plastmattan, men det kanske inte åtgärdar knarrandet, utan måste rivas upp?
Sedan är det fruktansvärt kallt om golven. Vad ska vi lägga för golv och under golv sen för att hålla värmen så bra som möjligt?

/Sanne

Knarrande golv kan ju ha många orsaker
Vi har tex knarrande golv i vårt badrum i vår stuga som är byggd på 70 talet

Jag misstänker att det är någon skada under plastmattan där som gör att golvet rör sig, antingen i bjälklaget eller trägolvet (spontat), men vi kommer renovera badrummet så småningom så då får jag riva och se efter helt enkelt.

Att lägga nytt golv ovanpå kommer troligen inte hjälpa, knarrandet kommer ju sig av att något rör på sig: Huruvida det är at något är underdimensionerat, skadat eller har "hoppat loss" är svårt att säga, men lägger man något ovanpå så kommer det troligen fortsätta knarra när man belastar golvet, om det inte permanent böjer ned sig så mycket av den extra vikten att det upphör/minskar...

klaskarlsson klaskarlsson skrev:

Jag misstänker att det är någon skada under plastmattan där som gör att golvet rör sig, antingen i bjälklaget eller trägolvet (spontat), men vi kommer renovera badrummet så småningom så då får jag riva och se efter helt enkelt.

Att lägga nytt golv ovanpå kommer troligen inte hjälpa, knarrandet kommer ju sig av att något rör på sig: Huruvida det är at något är underdimensionerat, skadat eller har "hoppat loss" är svårt att säga, men lägger man något ovanpå så kommer det troligen fortsätta knarra när man belastar golvet, om det inte permanent böjer ned sig så mycket av den extra vikten att det upphör/minskar...

Jag förstår!
Vad är förresten betongbjälklag? Är det plastmatta-bjälkar-betonggolv? Vill bara förstå hur lagrena funkar sedan. Det har tidigare varit en fuktskada från taket ner genom murstocken. Skall vara åtgärdat och nytt tak lades även då. Kan det vara gamla skador kvar från detta tro?

U
Majoriteten av golvknarr är att spiken börjat skypa ut i undergolvet. Detta gör att det rör på sig när man går och ytorna som gnider skapar knarret.
Lyfta undergolv och limma mot bjälklag löser det problemet. Ibland räcker det med att bara dra några nya skruv för att förhindra undergolvet att röra sig.

sen finns det ju andra orsaker också som klen konstruktion eller fuktskador osv. som kan leda till knarr, men de är lite ovanligare

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Sanne Fallermo Sanne Fallermo skrev:
Jag förstår!
Vad är förresten betongbjälklag? Är det plastmatta-bjälkar-betonggolv? Vill bara förstå hur lagrena funkar sedan. Det har tidigare varit en fuktskada från taket ner genom murstocken. Skall vara åtgärdat och nytt tak lades även då. Kan det vara gamla skador kvar från detta tro?
Är det betongbjälklag så är ju alla reglar/bärande delar i betong (i den översta bilden nedan kan man tänka att det som är benämn "bjälke" är av betong, men konstruktionen kan ju se annorlunda ut också, betong gjuter man ju oftast om man har det i enfamiljshus - som tex den andra två bilderna)

Då torde det inte vara det som knarrar iaf :)

Men det kan ju ligga träskivor/spontat virke ovanpå bjälklaget som har slagit sig/spruckigt, kommit loss/spikar som krupit ut osv
stomme-bottenbjalklag-uteluftsventierad-krypgrund-b01_vid.jpg
Samverkansbj%C3%A4lklag-3D.png
betongbjalklag.jpg

• Gilla
Sanne Fallermo
  • Laddar…
Är det betongbjälklag så är ju alla reglar/bärande delar i betong (i den översta bilden nedan kan man tänka att det som är benämn "bjälke" är av betong, men konstruktionen kan ju se annorlunda ut också, betong gjuter man ju oftast om man har det i enfamiljshus - som tex den andra två bilderna)

Då torde det inte vara det som knarrar iaf :)

Men det kan ju ligga träskivor/spontat virke ovanpå bjälklaget som har slagit sig/spruckigt, kommit loss/spikar som krupit ut osv
[bild]
[bild]
[bild]
Tack så mycket för bra info! Får helt enkelt riva golvet den dagen vi är där och skall lösa problemet

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.