74 960 läst ·
36 svar
75k läst
36 svar
Lägga skarvarna "symmetriskt" - snyggt eller fult?
Nu lånar även jag tråden. Vi har lagt om golvet i huset. Klickgolv ek enstav 2400x210 stora plankor. Vi började lägga första raden löpande och det föll sig så att det skapas ett mönster med 50% överlappning som bilden ovan. Med golvet vi valt passade detta väldigt bra enligt mitt tycke. Efter golvläggningarna var klar granskade vi bruksanvisningen mer noggrant och såg att detta inte var rekommenderat av tillverkare och börjar bli osäker på hur funktionsdugligt detta är. Är det något vi bör vara oroliga över? Golvet är lagt på betongplatta med en underfoam av bättre kvalitet.
Jag har lagt ett par golv med symmetriska återkommande skarvar och tycker inte det ser bra ut!
Numer är det varierande bitar (bara med hänsyn till minsta avstånd) som gäller. Ibland kan man t o m hjälpa "slumpen" på traven genom att kapa ett par olika långa startbitar.
Numer är det varierande bitar (bara med hänsyn till minsta avstånd) som gäller. Ibland kan man t o m hjälpa "slumpen" på traven genom att kapa ett par olika långa startbitar.
Lutar åt s.k. generalskarv där alla skarvar sitter på samma nivå. Foto på det är bra. En fråga, kan ni ta upp och lägga om, så kapar men den första på mitten och sen blir det kap på sista och den bit som blir över börjar man med vid nästa rad. o.s.v Kan börja halta så det blir en riktig småbit på någon början/slut. Då får man kapa en ny hel.
EDIT här kan du se ://www.youtube.com/results?search_query=l%C3%A4gga+klickgolv
EDIT här kan du se ://www.youtube.com/results?search_query=l%C3%A4gga+klickgolv
Om du gillar det, låt det vara. Ser inget problem med det. Om någon är av annan åsikt får hen gärna förklara varför det skulle vara sämre.P Pontusi skrev:Nu lånar även jag tråden. Vi har lagt om golvet i huset. Klickgolv ek enstav 2400x210 stora plankor. Vi började lägga första raden löpande och det föll sig så att det skapas ett mönster med 50% överlappning som bilden ovan. Med golvet vi valt passade detta väldigt bra enligt mitt tycke. Efter golvläggningarna var klar granskade vi bruksanvisningen mer noggrant och såg att detta inte var rekommenderat av tillverkare och börjar bli osäker på hur funktionsdugligt detta är. Är det något vi bör vara oroliga över? Golvet är lagt på betongplatta med en underfoam av bättre kvalitet.
Tack för era svar. Jag har nu hört med golvtillverkaren och deras svar var att det inte påverkar låsning negativt och rekommendationen var bara av kosmetiska skäl. Har även hör med en golvläggningsfirma som även de säger att det inte ska påverkar funktionen negativt utan snarare tvärt om då skarvarna hela tiden kommer så långt förskjutna det går på varje planka.
Precis, tycker man att 50/50 är snyggt så är det inget problem. Vi har laminatgolv som ser ut som stora stenplattor i köket, där är 50% jättesnyggt. I resten av huset är det träimitationer, då är 25% eller 33%/66% snyggare tycker vi.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden