Jag & frun har tagit över en liten gård där svärfar snickrat & micklat genom åren. Han är väldigt duktig & det mesta har gjorts omsorgsfullt & i enlighet med husets ålder & själ. I köket har han lagt in golv & framför vedspisen blir så en nedsänkning som vi vill täppa till på snyggt sätt. Vi har tänkt i olika banor längs vägen; stål, järn, plåt av något slag, klinker eller natursten. Gotlandsmarmor hade varit optimalt, men den leverantör vi talat med menar att plattan blir för tunn & kommer spricka. Underliggande material är inte heller till hundra i våg med trägolvet. Allt detta har gjort att tankarna till sist fastnat på finbetong: tillräckligt snyggt & förhållandevis enkelt.
Hur lättflytande är sådan betong, hur är viskositeten? Tänker att jag inte vill att det flyter ut mellan brädorna, där det torkat till lite. Kan man bara tillfälligt täppa de ”hålen” med små kilar som sedan tas bort? Hur löses det bäst?
Hur lättflytande är sådan betong, hur är viskositeten? Tänker att jag inte vill att det flyter ut mellan brädorna, där det torkat till lite. Kan man bara tillfälligt täppa de ”hålen” med små kilar som sedan tas bort? Hur löses det bäst?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Om jag hade använt beontg/flytspackel så hade jag satt en "list" eller liknande av plast så det inte rann iväg - troligen kommer ni ändå sätta en list ovanpå där den lilla glipa som då bildas (av stål/aluminium eller linkande, eller tunnt trä ?)S Simon Lindh skrev:Jag & frun har tagit över en liten gård där svärfar snickrat & micklat genom åren. Han är väldigt duktig & det mesta har gjorts omsorgsfullt & i enlighet med husets ålder & själ. I köket har han lagt in golv & framför vedspisen blir så en nedsänkning som vi vill täppa till på snyggt sätt. Vi har tänkt i olika banor längs vägen; stål, järn, plåt av något slag, klinker eller natursten. Gotlandsmarmor hade varit optimalt, men den leverantör vi talat med menar att plattan blir för tunn & kommer spricka. Underliggande material är inte heller till hundra i våg med trägolvet. Allt detta har gjort att tankarna till sist fastnat på finbetong: tillräckligt snyggt & förhållandevis enkelt.
Hur lättflytande är sådan betong, hur är viskositeten? Tänker att jag inte vill att det flyter ut mellan brädorna, där det torkat till lite. Kan man bara tillfälligt täppa de ”hålen” med små kilar som sedan tas bort? Hur löses det bäst?
Klicka här för att svara


