Lösvirkesbyggare
· Gävle
· 158 inlägg
Jag ska till att lägga ett golv på betongplatta där jag kommer ha en ångspärr under golvet. Det jag funderar på nu är hur tätt detta måste bli? Det kommer bli en stor utmaning att lyckas tejpa och skarva ångspärren mot innerväggar/ytterväggar.
Ytterväggens ångspärr är skuren så pass kort att den inte ens sticker ut utanför gipsen. Det går väl att försöka pilla dit tejp och skarva på, men är det värt det?
Gällande innerväggar så ligger det bara vanlig syllisolering under syllen, alltså ingen plast alls som sticker ut.
Har nyligen sett ett nybygge där det är plast som sticker ut cirka 30 cm från under både innerväggar och ytterväggar. Detta förstod jag det som för att få det helt tätt mot betongplattan. Är det super viktigt att uppnå detta? Kan bli väldigt krångligt för mig isåfall.. Eller räcker det med att sticka in plasten så nära det går mot yttervägg/innervägg?
Jag hittade följande på träguiden, där ser det ju inte ut som att ångspärren under golvet är skarvad mot innerväggen?
Ångspärren som sitter på yttervägg vet jag är tät mot plattan då den är limmad.
Vad är bästa lösningen för mig?
Ytterväggens ångspärr är skuren så pass kort att den inte ens sticker ut utanför gipsen. Det går väl att försöka pilla dit tejp och skarva på, men är det värt det?
Gällande innerväggar så ligger det bara vanlig syllisolering under syllen, alltså ingen plast alls som sticker ut.
Har nyligen sett ett nybygge där det är plast som sticker ut cirka 30 cm från under både innerväggar och ytterväggar. Detta förstod jag det som för att få det helt tätt mot betongplattan. Är det super viktigt att uppnå detta? Kan bli väldigt krångligt för mig isåfall.. Eller räcker det med att sticka in plasten så nära det går mot yttervägg/innervägg?
Jag hittade följande på träguiden, där ser det ju inte ut som att ångspärren under golvet är skarvad mot innerväggen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ångspärren som sitter på yttervägg vet jag är tät mot plattan då den är limmad.
Vad är bästa lösningen för mig?
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Nu är jag ingen byggare men det verkar långsökt att man måste ha en dylik spärr på nybyggda hus som inte har nån fuktvandring alls att tala om? Eller ja, en liten finns ju alltid men ändå. Det man lägger dit blir ju bara som en yttersta säkerhet typ och det behöver ju inte vara tätt på det viset.
Lösvirkesbyggare
· Gävle
· 158 inlägg
Det jag visste är ju att man normalt lägger en ångspärr (åldersbeständig plast) under själva golvet mot betongplatta. Det som var nytt för mig var att dom tejpade det mot plasten som kommer ner på ytterväggarna samt att dom lagt plast under syllen/syllisolering på innerväggar för att kunna tejpa även däremot. Det är något som är helt nytt för mig och blir därför fundersam..S Stefan1972 skrev:
Klicka här för att svara