KnockOnWood skrev:
Paxman, en bra historia från verkligheten :thumbup:
Ja, det är väldigt tillfredsställande när man kan motbevisa gamla "sanningar" genom att titta på fysiken och rätta sig efter den. Sen att en del vägrar släppa tron på dessa "sanningar" är en helt annan diskussion.

Kanske vi sågs på något Gotland Runt :)
Hehe...min båt var en Stortriss...så nej. :p

Och det visar att det vanliga mantrat ventilera mera för kallvindar kan slå fel och helt enkelt förvärra problemet.

Jag har själv en "kallvind", helt utan ventilation, men med 100 mm isolering ovanpå råsponten.
RH ligger som mest på 64%, och temperaturen är ca 5°C varmare än ute.
Det är alltså en s.k. klimatvind.

Och inte ett spår av mögel, nu efter ca sju år.
Där ser jag dock problemet att det är svårt (läs omöjligt) att få det lika tätt som en plastbåt, och därigenom svårt att torka ur luften mha Torrbollar eller annan avfuktning. Mina mätningar i båten har genomgående legat under 30% RF under vintern, ofta till och med lägre än hygrometern kunnat mäta (tror det är <20% RF). Med god ventilation följer ju luften i båten (eller på kallvinden) omgivande lufts fuktighetshalt, och blåser det då in en massa varm fuktig luft och så blir det vindstilla samtidigt som temperaturen sjunker så har man genast fukt i utrymmet. Stiger sedan temperaturen igen utan att det börjar blåsa så blir det mumma för mögelsporerna. Dessutom finns det alltid utrymmen där luften står stilla, hur välventilerat det än är, och det är där man oftast finner mögel. I ett hus t ex på väggen bakom soffan eller andra möbler, om dessa står för nära.

Paxman skrev:
Omvänt kan du få ett 100% mögelfritt utrymme fullt med mögel ENBART genom att höja luftfuktigheten och temperaturen. Detta för att luften är full med mögelsporer som bara väntar på rätt förutsättningar att etablera sig.
Ja så kan man skapa en egen rötmånad valfri tid på året, för det är ju precis det som händer där i juli – höga temperaturer i kombination med ökad luftfuktighet.

Att träet har blivit blått är för att man inte har torkat det rätt när man sågade, ny sågat virke blir blått om man inte lägger strö mellan varje varv och de får inte ligga tätt sida vid sida det måste ligga ute så luften kan komma åt och torka träet den första tiden. Men det är ofarligt att använda.

Jag sågade upp furu och tog in det efter 4 dagar och det tog 2 dagar sen började det bli blått så jag fick bära ut det igen, tog nog 3-4 veckor innan jag kunde lagra det inomhus.

Hej måla med Alcro Bestå - grundmåla först - är trät hårt där blånaderna är - ingen fara - fråga färghandel vad göra - kanske finslipa lite så färgen fäster bättre på planhyvlat - bakom? skulle grundat före montering - Lycka till

K Kvilla skrev:
Så det är samma sak som börjar växa på veden? Jag har en del blöt ved som jag funderar på om man vågar ta in och torka, i princip alla ser mer ellee mindre ut så där.
[bild]
Min ved hade massor med mögel på sig, runt 7,5 kbm, det regnade när vi tog in det i vedboden och sen var det en rejält fuktig höst. Vad ska man göra .. nu är det mesta uppeldat ändå. :beer:

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
K Kvilla skrev:
Så det är samma sak som börjar växa på veden? Jag har en del blöt ved som jag funderar på om man vågar ta in och torka, i princip alla ser mer ellee mindre ut så där.
[bild]
Jag har ibland eldat med ved som verkligen haft rejäl mögelpåväxt.
Tippar man sådan ved ner för källartrappen så har man all anledning att vara orolig för att andas in mögelsporer. Brukade vädra ut ordentligt innan jag staplade upp veden.

F
Legenderna nämner ett magiskt papper mot detta. Det har nu fallit i glömska, men det kallades sandpapper och kunde lösa problemet. Men i moderna tider byter man ut virket och stämmer någon.

• Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
F F.L skrev:
Legenderna nämner ett magiskt papper mot detta. Det har nu fallit i glömska, men det kallades sandpapper och kunde lösa problemet. Men i moderna tider byter man ut virket och stämmer någon.
Japp, och mer avancerade användare kopplade papperet på någon apparat som kallades planslip.......

I alla fall, uppfinnigen vedbod är inte helt fel att bygga på tomten, bara att kasta in veden luftigt, dvs trava inte utan bara ös in så det luftar rejält. Fixar det mesta. Jag bor i staden men har lyckats klämma in en liten på 4-5 kvm som är oändligt mycket bättre än ingenting.

Blånaden är som sagt i regel ofarlig. Den sitter ofta lite djupare i trät och sandpapper fungerar således inte.

Nu tycker jag att vi håller en lite snällare och mindre snorkig ton i tråden. /Mod.

• Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Redigerat:
  • Gilla
Paxman och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.