Hej! Har nyligen köpt ett hus som är på 1.5 plan. Vi har valt att byggaren skall inreda ovanvåningen med snedtak innan vi flyttar in. Men hur gäller reglerna kring brand? Måste det finnas ett öppningsbart fönster samt en brandstege ut? Trappan upp är precis bredvid entrédörren, om de nu gör någon skillnad.

Oberoende av vad reglerna säger i Sverige så säger sunda förnuftet att ett rum som man sover i måste ha öppningsbart fönster och brandstege. Här i Finland måste man ha öppningsbart fönster men inget krav på brandstege från andra våningen........ konstigt nog.

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Mikael_L
Mig veterligen är det inga krav på brandstegar i Sverige heller för vanliga enfamiljs bostadshus.

Jag anser dessutom att man normalt sett kommer klara att ta sig ut från ett fönster på andra våningen i en villa utan att slå ihjäl sig eller allvarliga skador.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Mig veterligen är det inga krav på brandstegar i Sverige heller för vanliga enfamiljs bostadshus.

Jag anser dessutom att man normalt sett kommer klara att ta sig ut från ett fönster på andra våningen i en villa utan att slå ihjäl sig eller allvarliga skador.
Tack! Mina svärföräldrar åkte på en del anmärkningar i deras radhus. Därför jag blev lite orolig, men kanske är skillnad på radhus i regelverket.

Om man inte har ett fönster som man kan öppna, kan de då ställa till de för mig?

Mikael_L
Hmmm, jag är långt ifrån tvärsäker. :oops:

För att veta säkert skulle jag ånyo behöva fördjupa mig i aktuell lagstiftning.
När jag gjorde det förra gången så var det förra PBL (Plan och bygglagen) som gällde.
Nu är det en ny PBL, och jag har för mig att en del förordningar, föreskrifter osv också förändrades i samband med nya PBL.

Jag misstänker att där man hittar ev krav på utrymningsvägar bör vara BBR (Boverkets byggregler).
Men det kan också finnas krav i andra lagar, förordningar och föreskrifter.

Sen när det gäller säkerhet så kanske man inte alltid vill lägga sig på absolut minimikrav, man kan ju ha andra motiv till säkerhet än att komma så billigt undan som möjligt.

Bara för din egen överlevnads skull tycker jag att du alltid skall ha ett järnspett stående vid alla sovrumsfönster som inte är öppningsbara.

H heimlaga skrev:
Bara för din egen överlevnads skull tycker jag att du alltid skall ha ett järnspett stående vid alla sovrumsfönster som inte är öppningsbara.
Bra idé....!

Nödhammare kan vara smidigare än spett, men funkar ju inte mot vampyrer. Jag hade dock valt öppningsbara fönster alla dagar i veckan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.