För 8 år sedn delade vi ett allrum på ovanvåningen och gjorde ett rum till. På väggana fanns en strukturtapet (spån) som spacklades över och målades vit eller tapetserades. 1-2 år efter såg det ut så här på väggen.Bilden är i hörnan på huset. Jag torkade av väggen i somras och likadant nu. Lite svart blir det på trasan.Inget mögel på tapeten.
Detta är väl svartmögel? Hur åtgärdar man detta? Är det typ Ocab eller Anticimex som ska titta på det?
Detta är väl svartmögel? Hur åtgärdar man detta? Är det typ Ocab eller Anticimex som ska titta på det?
Ser onekligen ut som en köldbrygga ihop med dålig luftombyte.V Vellinge skrev:För 8 år sedn delade vi ett allrum på ovanvåningen och gjorde ett rum till. På väggana fanns en strukturtapet (spån) som spacklades över och målades vit eller tapetserades. 1-2 år efter såg det ut så här på väggen.Bilden är i hörnan på huset. Jag torkade av väggen i somras och likadant nu. Lite svart blir det på trasan.Inget mögel på tapeten.
Är mitt antagande korrekt om jag säger att det är en yttervägg?
Efter att det stora rummet blev delat finns det värme och ventilation i rummet med påväxten? Växter möglet fram framförallt på den kalla årstiden eller ser det likartat ut över hela året? Vad används rummet till?
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
Utgår vi ifrån att det bara är ytligt så kan du tvätta bort det själv. Det är rummets klimat som gör att det kommer tillbaks och det lär åtgärdas på lämpligt vis. Mögelsporer finns omkring oss hela tiden så det du ser är inget som behöver utrotas av någon. Är det fuktigt och rätt förutsättningar så möglar det oavsett hur man sanerar och står i.
Ett ellement finns och ventilationen. är inte den bästa. Om ngn sovit där med stängd dörr så är det immigt på futorna. Storleken har inte förändrats på flera år. Ytterst lite beläggning.Centano skrev:
Som @Needas nämnt tidigare så rör det sig troligen om köldbryggor i kombination med dåligt luftombyte.V Vellinge skrev:
Att utöka ventilationen i rummet och att undvika att ställa möbler mot berört hörn kan hjälpa, plus att se till att hela rummet hålls tillräckligt varmt.
Det är lite svårt att se på bilden men den ena golvlisten ser lite missfärgad ut närmast hörnet, är den mjuk där eller är det bara färgen som flagnat?
Klicka här för att svara